DIENAS LOZUNGS
visi, kas tā dara!
5Moz 18:10, 12
Nāciet pie skaidra prāta, kā piederas, un negrēkojiet, jo daži starp jums ir pilnīgā
neziņā par Dievu, to saku jums par kaunu.
1Kor 15:34
Jl 3:9–17
Jk 2:1–13
Lk 16:10–17 (18)
lasīt vairāk >
SVĒTDARBĪBAS
Mācītājs Linards Rozentāls: mēs augam par sabiedrību, kurā nevienu nesit krustā
- Lieldienu laiks, kā zināms, ir īpašs pārdomu laiks par
sevi, savu dzīvi - par Dieva vai citas sev tuvas enerģijas klātbūtni
tajā...
Linards Rozentāls: Mūsu dzīvē ir nepieciešami tādi
periodi, kuros esam spiesti domāt - par sevi, par savu dzīvi, par
lielajiem mērogiem, kuros notiek mūsu dzīve un esam arī mēs. Laiks pirms
Lieldienām mūs aicina pievērst uzmanību pašu dzīvei. Laikam nebūs
pārspīlēts teikt, ka Klusā nedēļa, Lielā Piektdiena un Lieldienas fokusē
mūsu uzmanību uz visnozīmīgākajām dzīves tēmām. Kas strukturē mūsu
dzīvi? Ko esam savā dzīvē darījuši un kas ir izdarīts mums? Un tad
varbūt pamanām, ka dzīvē ir daudz dažādu nozīmīgu notikumu un katrs no
tiem kaut kam mūsu dzīvē kļūst par atskaites punktu. Taču - ne uz visu
dzīvi. Varbūt kādreiz mums šķiet, ka noticis ir kaut kas tik liels -
labs vai ļauns, ka tagad visa dzīve ies tajā virzienā...
- Tomēr tas tā nenotiek?
- Nē, dzīvei nav jāiet viena notikuma pavadā - lai cik labs vai cik slikts tas būtu bijis! Un tas var mums palīdzēt arī savu dzīvi redzēt daudz krāsaināku un
bagātāku, nekā tā mums nereti šķiet. Tas, ko mēs saucam par laiku pirms
Lieldienām jeb Kristus Ciešanu laiku, ir septiņas nedēļas. Tās ir
septiņas nedēļas līdz nāvei, Jēzus krusta nāvei. Es domāju, ja mēs jau
šobrīd atklātu, kas ir tas, kas mūsu dzīvi, ja tai būtu palikušas vien
septiņas nedēļas, darītu labu, piepildītu, brīvu, dziedinātu un tam ietu
līdz, uz Lieldienu pusi mēs patiešām piedzīvotu kaut ko no savas dzīves
augšāmcelšanās.
- Šajās septiņās nedēļās cilvēki visbiežāk atturas no
ierastā ēdiena, ieradumiem... Vai gavēnis var nozīmēt katram savu
atteikšanos?
- Mēs, Lutera draudzē Torņakalnā
šogad pievienojāmies Vācijas baznīcā jau daudzus gadus gavēņa laikā
notiekošajai akcijai «Septiņas nedēļas bez...». Katru gadu šīs akcijas
ietvaros tiek piedāvāts kaut kas, no kā varam mēģināt septiņās nedēļās
līdz Lieldienām atteikties.
Gavēnis taču ir atteikšanās! Un šogad tā ir klišejiska domāšana.
Aicinājums domāt patstāvīgi jeb kā sacīja Hanna Ārente: «Domā,
neturoties pie margām!» Domā pats, neturies pie citu ierīkotām margām,
nožogojumiem, kuri tavu ceļu grib ievirzīt noteiktā gultnē un vest pretī
iepriekš paredzamiem mērķiem. Domā pats - neuzticies augstākstāvošo
viedokļiem, ideoloģiskiem apgalvojumiem, citu cilvēku vai sistēmu
organizētajiem meliem. Atturēties no nedomāšanas - virspusējas
spriešanas par lietām, paļaušanās tikai uz tradīcijām un paradumiem,
balstīšanās aizspriedumos. Domāt pašam ar savu galvu un turēt vēl vienu rezervē, ja pirmā ripotu. Ieņemt brīvu, zinātkāru, jautājošu un atvērtu pozīciju savas dzīves un šīs esības priekšā.
- Kā jūs personiski izjūtat šo laiku - paveroties uz pasauli ārpusē?
- Kā mācītājam draudzē un kapelānam
slimnīcā man ir bijis šajā laikā - vairāk nekā parasti - jāsaskaras ar
daudzu cilvēku piedzīvotiem zaudējumiem. Taču jebkuras domas par nāvi
galu galā ir domas par dzīvi un tās nozīmi, par visu to, kas dzīvi
apdraud, un to, ka beigās dzīve ir tā, kas uzvar. Ka nekāda nāve, pat ne
pie krusta, pat visbriesmīgākā un vardarbīgākā nāve nevar atņemt dzīvei
nozīmi. Dzīve iet bojā, bet dzimst tās nozīme, kas nereti izrādās vēl
lielāka un iespaidīgāka realitāte nekā pati dzīve. Un cilvēka esība
cauri nāvei pārvēršas. Līdzīgi kā piedzimšana, arī nāve nedz rada, nedz
iznīcina cilvēka esību. Tās ir vien mūsu esības lielās pārejas no vienas
esības citādākā. Un vienmēr no šaurākas plašākā, no vienkāršākas
skaistākā, no seklākas dziļākā. Tas, kur mēs nonākam, pārsniedz un
ietver līdzšinējo. Un tikai tur, kur ir liela mīlestība, ir iespējamas lielas ciešanas.
- Diendienā tiekoties ar dažādiem cilvēkiem, kas, jūsuprāt, ir tas, kā mūsu sabiedrībā šobrīd trūkst visvairāk?
- Nesen uzdūros vienai teologa
Henrija Nouvena domai: «Nebūdams nedz optimists, nedz pesimists, Jēzus
runāja par cerību, kas nebalstījās tajā, ka lietas var sākt iet labāk
vai kļūt sliktākas. Viņa cerība bija būvēta uz apsolījumu, ka, lai kas
notiktu, Dievs paliek ar mums visos laikos un visās vietās, jo Dievs ir
dzīves Dievs.» Šī cerība ir tā, kuru varam mācīties no Jēzus Klusajā
nedēļā. Cerība stāv pretī izmisumam, kas rodas no veltīgām pūlēm kļūt
par tādiem, kādiem mums vajag vai gribas kļūt, no pūlēm izveidot savu
dzīvi tādu, kādai tai vajadzētu būt. Izmisums dzimst tad, kad tu redzi,
ka visi tavi nodomi un plāni neizdodas un mirst dabiskā vai vardarbīgā
nāvē. Un mēs nonākam pie atziņas, ka nav iespējams dzīvi kontrolēt,
menedžēt, pārvaldīt. Izrādās, dzīve nav kāda realitāte, ko varam konstruēt nākotnei, tā ir tikai esība šajā brīdī. Patiesība, Ceļš un Dzīve ir klātesoša
šajā dienā, kad tu apzinies kādu mīlam vai domā, ka dzīvei nav jēgas,
vai priecājies par kādām mazām pārmaiņām.
- Kā šī cerība, ko saņemam, mūsu dzīves var ietekmēt un mainīt?
-Mēs nezinām. Un ne vienmēr ir
jābūt kādiem rezultātiem, sasniegumiem vai pārmaiņām. Tas, ka es elpoju,
daudz neko manā dzīvē nemaina. Tomēr, ja es vienā brīdī pārstātu elpot,
tas mainītu pilnīgi visu. Dzīvot šajā brīdī nozīmē būt kopā ar savu
dzīvi, plūst ar to kopā. Cerība mums jau ir, tikai mums tās klātbūtne ir
jāsajūt un jāaptver.
- Es domāju, ka tas, kas neapšaubāmi pēdējo gadu desmitu laikā sabiedrībā ir audzis, ir savas piederības apzināšanās kristīgajām fundamentālajām vērtībām un vienlaicīgi arī eiropeiskajām vērtībām - spējai miermīlīgi un dialogā, cieņā un savstarpējā uzticībā dzīvot kopā dažādām, atšķirīgu vērtību un tradīciju pārstāvošām cilvēku grupām - gan politiskām, gan reliģiskām, gan sociālām, gan arī citām. Man šķiet, ka mūsu sabiedrībā ir augusi spēja cilvēkiem un kopienām citām pret citu kļūt viesmīlīgākām, ieinteresētākām, ir augusi vēlme saprast, ieklausīties, mācīties un atzīt savus ierobežojumus un neuzskatīt sevi par augstākiem un privileģētiem. Man ir sajūta, ka pamazām un lēnām, bet tomēr - mēs augam par sabiedrību, kurā nevienu nesit krustā, neapmētā ar akmeņiem, neizturas kā pret spitālīgajiem, kurā cilvēki spēj palikt, kas un kādi viņi ir, un tajā pašā laikā sarokoties un sarunāties viens ar otru
- Katrs mēs vēlamies dzīvot labi šodienā - kas, jūsuprāt, ir tās būtiskās kvalitātes, kas to spēj noteikt?
- Tieši šo augstāk minēto
kvalitāšu attīstīšana un veicināšana. Es domāju, ka tas ir izšķiroši ne
tikai katra atsevišķā cilvēka dzīvē, bet visai kopienai, tās
pastāvēšanai. Laba dzīve rodas, kad cilvēka ceļi un darbi kļūst labi. Tam nav tik lielas saistības ar ārēju kā ar iekšēju labklājību, bet arī
- ne tik daudz, kā mēs jūtamies, cik komfortabli, nodrošināti, bet gan
vai mēs veidojam tāda veida kopienu, kurā katrs - pat vismazākais (lai
ko ar to saprotam) loceklis var justies cienīts un pieņemts. Es jūtos
sadzirdēts, cienīts, pieņemts. Ir kāda «instance», kuras vidū un
klātbūtnē, es to piedzīvoju. Un te nav runa tikai par manu dzīvi, bet par pasauli, proti, sabiedrību, par visiem cilvēkiem, kuriem tajā visiem būtu labi.
- Kā ir ar dialoga veidošanu mūsdienās, vai citreiz nav sajūta, ka otra puse nedzird vai negrib sadzirdēt?
- Dialogs notiek tikai tad, kad
abas puses grib dzirdēt un spēj dzirdēt. Dialogs tieši tāpēc ir dialogs,
ka vairāk sastāv no ieklausīšanās nekā no runāšanas. Būt dialogā,
manuprāt, nozīmē, ka mēs otram cilvēkam, viņa domām, uzskatiem, idejām,
pārliecībām dodam sevī vietu, lai viņš varētu izstāstīt savus stāstu un
sajusties sadzirdēts. Dialogā mēs vienmēr esam viens otram svešinieki,
taču mūsu mērķis ir nevis vienam otru pārliecināt par savu pareizību,
bet gan otram kļūt par viesi. Spēja uzmanīgi klausīties ir augstākā
viesmīlības pakāpe, un dialogam ir ļoti stipra saikne ar viesmīlību.
Izstāstīti stāsti var kļūt par transformējošu spēku, kas mūs - visus
dialogā esošos - var pacelt kādā jaunā pakāpē, proti, no daudziem
stāstiem rodas kāds veselums, kas nav tikai atsevišķo stāstu summa, bet
jauna vērtība. Neviens nepiedzimst par tādu, kas spēj ieklausīties. To var tikai iemācīties. Un - mums tas ir jāmācās vairāk, par to šaubu nav!
- Kas vēl būtu tās vērtības, kas mums būtu jāmācās? Kā ir ar mīlestības vietu mūsos?
- Mēs jau daudz esam par to šodien runājuši, gan nesaukdami to tādā
vārdā. Tā ir viesmīlīga pasaule. Tā ir viesmīlīga personība. Tāda, kurā
svešiniekam ir atvēlēta cienījama vieta, kas nozīmē - tā ir vieta, kas
izaicina šo personību vai pasauli un sabiedrību mainīties un augt. Tā
telpas izbrīvēšana sevī kāda mīlēšanai. Viesmīlība ir tukšuma radīšana,
taču ne tā tukšuma, kas biedē, bet kas rada prieku. Taču radīt telpu
otram cilvēkam (vai pārliecībām, idejām, ticībai utt.) nav viegla lieta. Mūsdienu cilvēku tukša telpa biedē. Jo mūsos pašos tās nekad nav.
Mūsu dvēselēs bango konkurence, skaudība, varaskāre, tieksme pēc
tūlītējiem rezultātiem, nepacietība, vilšanās, bet pāri visam bailes.
Dziedināta personība un dziedināta pasaule ir tāda, kas atrodas kustībā
no naidīguma pretī viesmīlībai - kā sacījis jau manis pieminētais
Henrijs Nouvens. Un tās, manuprāt, ir arī katra cilvēka un katras
kopienas ilgas - rast viesmīlīgu vietu, kurā varētu nomest visas savas
bailes un piedzīvot veselu un viengabalainu dzīvi.
Mēs varam viens otram šādu vietu dāvāt!
Publicēts: www.tvnet.lv 20.04.2014.