atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Luteroļi jeb katolāņi?
Aivars
Iesūtīts: 2010.08.22 22:50:34
Jaunais katoļu arhibīskaps apgalvojot :
Ja arī katoļi un luterāņi apvienosies, tad abas puses saglabās savu identitāti, jo nevienu neinkorporēs ar varu vai pret viņu gribu, svētdien pārraidītā intervijā LTV raidījumam "de facto" atzīst jaunais katoļu arhibīskaps Zbigņevs Stankevičs.
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 ... 47 . >>
AutorsZiņas teksts
bitukas
# Labojis bitukas: 2010.09.13 20:38:24
Jūs te peraties, bet vienkāršai tautai jūsu teoloģija tumša bilde

Lūk, tautas komentārs no neta - katoļi daudz vairāk nekā piemēram luterāņi ir uz ārīšķībām un izvirtībām.
Luterāņi ir sevī daudz patiesāki un ticība vispār ir daudz patiesāka,uz patiesām vērtībām, dabu, labiem darbiem šaisaulē (nevis visu laiku tik nolūgties grēkus un darīt tālāk) un saticību uz pasaules.
Katoļi būtībā jau daļa līdzinās sektai.
ja no laika gala Latvijā būtu tikai luterticība, tad mēs būtu daudz tuvāk, kā piemēram, Zviedrijai un tamlīdzīgām
normālām valstīm.
Tagad mēs esam tur, kur esam - velns viņu zina kur.

Labie darbi, labie darbi.....
Un man personīgi viena luterāņu draudzi apmeklējoša meitene teica - mēs jau luterāņi, mums nav obligāti ticēt!
Gan jau no visām konfesijām varētu šādas pērles savākt, ieskaitot manējo.
Papucs
# Labojis Papucs: 2010.09.13 21:32:35
bitukas
Jūs te peraties, bet vienkāršai tautai jūsu teoloģija tumša bilde
Ne mazākajā mērā nebrīnos, ka neesi ne katolis ne luterānis
Protams, ka dubultā sakultu sviestu ir vienkāršāk vispār atmest, nevis mēģināt sagremot

Uldis te citā vietā protestēja, bet nu pēc būtības jau Lutera zamašku citādi nenosauksi kā vien "Katrs pats sev pāvests" - un man tā devīze zināmā mērā simpatizē

Luterāņi gan vēl papildus nodrošinās (viņuprāt) ar it kā neapgāžamu piebildi "Katrs pats sev pāvests, ja vien viņam rokās Bībele "
bitukas
# Iesūtīts: 2010.09.13 21:46:48
Nerausties, papucs, es sagremot spēju
indriķis (labs)
# Labojis indriķis (labs): 2010.09.13 23:31:03
Papucs Taču Luters nespēja aiz visas fasādes Dievu atrast, tāpēc pieņēma lēmumu visu kā nākas iztīrīt. Taču pārliekā atvēziena dēļ sviests sagāja vēl galīgākā sviestā.
Ej nu ej, Luters galu galā bija augustīniešu mūks un teoloģijas profesors ar ne mazāku atbildību baznīcas priekšā kā jebkuram kristietim.
Nebūtu toreiz Romas bīskapam, sauktam , pāvests, galvā sakāpis, ko līdzīgu man Romā īstens Romas katolis ( ne mūsu latgaleišu katoļi, kas evaņģēlisko katoļu t.i. luterāņu kanoniskās teritorijās iefiltrējušies ) teica, nebūtu problēmas.
Nelikumīga bija Lutera ekskomunikācija dēļ aicinājuma uz reformām baznīcā.
"latvju luterānis" V ai tev nav kāds Lutera citātiņš padomā par mācītājiem, kas vēdera dēļ pamet ortodoksu baznīcu.
Nē, man šis tas zināms par privātu sektu, kuru kāds lut.māc. sava vēdera dēļ iedibinājis un tā paša sava vēdera dēļ nevēlamos no tās padzinis. Un, paldies Dievam, jo sektas, arī ar lut. piegaršu ir kaitīgas dvēselēm, kā tu pats ar saviem tekstiņiem apliecini.
Latvju luterānis
# Iesūtīts: 2010.09.14 09:38:25
indriķis (labs)

Stāsta, ka viss esot bijis savādāk nekā to klāsta aklais indriķis. Sen senos laikos, kas bijis jāizšķiras par pareizu mācību, pēkšņi ticis apsolīts algu izlīdzināšanas fonds, kas daudziem bijis par neizturamu kārdinājumu, lai tukšu vēderu pastāvētu par skaidru Evaņģēliju un pareizi pārvaldītiem sakramentiem.

Tāpat arī stāsta, ka neredzīgais indriķis vēl ilgu laiku par visām varītēm gribējis būt sadraudzībā ar tiem, ko tagad sauc par sektu, līdz kamēr sapratis, ka baznīcpolitiski vēdera piebarošanas gājieni neies cauri un sulīgiem vārdiem atmetis visam ar roku, un devies pie pilnākas siles. Nedz toreiz, nedz tagad viņš nerīkojas atklāti un godīgi. Pat no romiešu mušām pa reizei kāds atklātuma zibsnis nāca. Jāsūta neredzīgais indriķis pie foruma neticīgajiem godīgumu mācīties.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.14 11:31:38
Latvju luterānis
Ļoti savāda pasaka jums sanāca. Jums tas kāds rituāls laikam - ar tukšu vēderu pastāvēt par skaidru Evaņģēliju? Pilnīgi tā iztēlojos, kā pirms brokastīm jūs miera stājā bišķi pastāvat. Man jau arī vecmāmuļa mācīja izēst šķīvīti par saulītes uzlekšanu.
Tiesa, ja runa par KLB un LELB atšķirībām, tad vai nu tik liela starpība būs tajā skaidrajā Evaņģēlijā un pareizā sakramentu pārvaldīšanā? Izņemot to, ka jūsējie pie Sv. Vakarēdiena nepielaiž nevienu citu luterāni, ja vien tā draudze nav parakstījusi mierizlīgumu ar Ķekavas - Doles draudzi, par citām atšķirībām nav dzirdēts. Jūs taču nepastāvat uz to, ka esat `pilnā Evaņģēlija draudze`, kā daži pentakosti apzīmē sevi, mācot, ka atpestīts cilvēks ir dziedināts cilvēks, bet puņķainie ir grēcinieki?
Svētais
# Iesūtīts: 2010.09.14 11:36:50
kā daži pentakosti apzīmē sevi, mācot, ka atpestīts cilvēks ir dziedināts cilvēks, bet puņķainie ir grēcinieki?

Interesanti kas tā māca, neesmu dzirdējis, ka kāds tā mācītu...
indriķis (labs)
# Labojis indriķis (labs): 2010.09.14 11:46:41
"Latvju luterāni" , tu
esi pats pēdējais , kas varētu runāt par godīgumu, zinot tavas manipulācijas ar patiesību un izrēķināšanos ar savam vēderam neērtajiem cilvēkiem.
Redzu, ka tu savu kainisko reliģisko iedabu visai veikli mēģini maskēt ar tukšām frāzēm par "skaidro evaņģēliju".
Tiem, kas saskārušies ar šo tavu īpatno "kalpošanu" tuvāk ,
ir tikai divas izvēles, vai nu palikt par tava sektantisma samocītiem ļautiņiem
vai arī saglabāt tīru sirdsapziņu un to atstāt, ļaujoties Kristus dvēseles dziedinošai kalpošanai.
Latvju luterānis
# Iesūtīts: 2010.09.14 11:47:57
Aivar

Vēl ir dzīvi to seno notikumu aculiecinieki, par kuriem te stāstīju. Tā kā vēl neviens nav atšifrējis, kas tas Latvju luterānis ir par putnu, tad lai viš paliek kā aicinātājs katram ņemt nopietni savas baznīcas ticības apliecības - luterāņiem, pāvestiešiem, kā arī pagāniem.

Līdz šim ne neredzīgais indriķis, ne kāds cits nav vēlējies komentēt, ko tad īsti nozīmē LTA prasība pēc pilnīgas vienotības mācībā un patiesā sakramentu pārvaldīšanā. (KF Epitome/VG 496-497: X. PAR BAZNĪCAS CEREMONIJĀM, KURAS SAUC PAR ADIAFORĀM LIETĀM) Vai tavuprāt LELB ir šāda vienprātība?
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.14 12:02:10
Latvju luterānis
Tur jau tas trakums, ka aculiecinieki ir dzīvi, un labi piemin, ka mazā shizma un algu izlīdzināšanas fondi Baznīcu piemeklēja dažādos laikos
Par to LTA prasību runājot ... nu ir divi varianti. Viens - nospraust vienprātību par mērķi un kopīgi meklēt patiesību. Otrs - aizmirst par patiesības meklēšanu un tās apliecināšanu, bet uzņemties karstgalvīga pāvesta lomu, kur `manai baznīcai vienmēr nemaldīgi ir taisnība`. Lai nu kā, bet man ir tāds čujs, ka KLB un LELB joprojām tomēr iet blakus vienu un to pašu ceļu, un mainoties dažām savstarpēji nesamierināmām personālijām varbūt pat ne tik tālā nākotnē saplūdīs vienā.
Latvju luterānis
# Iesūtīts: 2010.09.14 12:15:39
Aivar

Sen senos laikos tautā populārs mācītājs esot solīt solījis, ka vēderi būs pilni, lai tikai panāktu nosodījumu tiem, kas norādīja, ka nepastāv ne mācības, ne sakramentu pārvaldīšanas vienība. Ja viš nav solījumus pildījis, lai par to atbild pats.

Kur tu te redzi variantus, Aivar? Vienprātība vai nu ir, vai nu nav - visos mācības artikulos. Vai tad no LELB Satversmes šis LTA vārds ir svītrots? Man gan ir tāds čujs, ka, ilgus gadus dzīvojot konformismā, beigu beigās liela daļa ar "mierīgu" sirdi "atgriezīsies" Romas klēpī, ja vien būs garantija, ka varēs rēķinus samaksāt un ģimeni pabarot. Neredzīgais indriķis ir tam uzskatāms piemērs.

Runā, ka tās nesamierināmās personālijas esot mīts, kuru radījuši ļaudis, kam 8. bauslis - tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāko - nav saistošs.
Aivars
# Labojis Aivars: 2010.09.14 12:24:29
Latvju luterānis
Nu tieši par 8. bausli te pienāktos padomāt
Man likās arī Bitukas komentārs ir vērtīgs, ja runājam par to `vienprātību`. Es tomēr palieku pie tā, ka vienprātība šajā grēcīgajā pasaulītē ir nākamais mērķis aiz patiesības, bet nekādā gadījumā izejas punkts, no kā tālāk uzrādīt nevienprātību.
Latvju luterānis
# Labojis Latvju luterānis: 2010.09.14 12:29:21
Aivar

Paņem senu sēžu protokolus, ja tiec tiem klāt, vai aptaujā lieciniekus, un pārliecinies pats, ko kurš solījis, ko kurš teicis, kā kurš lēmis, ja neuzticies Latvju luterāņa avotiem.

Bet tu izvairies no ļoti būtiska jautājuma - vai LELB ir pilnīga vienprātība visos mācības artikulos? Tas taču tiešā veidā attiecas uz tevis paša izvēlēto tēmu - identitāti.

Tevis teiktais izklausās šādi: šeit es stāvu, bet varu arī pastāvēt citur.
Aivars
# Labojis Aivars: 2010.09.14 12:50:17
Latvju luterānis
Nu, šīs diskusijas būtība tomēr ir zināms domu eksperiments, kurā arī pats mēģinu `pastāvēt tur un šur`, un saprast kā no kuras puses kas izskatās. Bet nu ja runājam par to vienprātību vai nevienprātību pašas luteriskās baznīcas iekšienē, tad man tiešām grūti iedomāties, kas man varētu likt gribēt ieņemt kādu nesamierināmu opozīciju pret lāga zēniem Uģi vai Didzi KLB, kas savos uzskatos, šķiet, neko neatšķiras no Aleksandra tepat LELB, vai teiksim kāpēc kādreizējais novadnieks Aigars no ELBL būtu par ķeceri pasludināms. Vēl jo vairāk, ja kā Bitukas te aizrādīja - kamēr baznīckungi štaukā viens otru par nepietiekamu ortodoksiju, tikmēr viens draudzes loceklis top par kalvinistu sludinātāju. Kur palika pareizā Sakramentu pārvaldīšana?
Latvju luterānis
# Iesūtīts: 2010.09.14 13:05:30
Aivar

Tā uzskatu vienādība tik tiešām ir šķietama. LTA skaidri pieprasa pilnīgu vienprātību mācībā un patiesā sakramentu pārvaldīšanā, pirms pasludināt un praktizēt lūgšanu un altāra vienību ar citu draudzi vai baznīcu. Ja tajā nav vienprātības, apgalvot un izturēties tā, it ka vienprātība būtu, ir vistīrākā blefošana un LTA apzināta ignorēšana.

Vai tu domā to Aigaru, kurš esot veicis šī gadsimta grandiozāko teoloģisko atklājumu, paziņojot pa visu pasauli, ka svētdarīšana ir neatņemams posms taisnošanā?
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.14 13:15:17
Latvju luterānis
Nezinu neko par paziņojumu, bet vai tad Kristus teica : "Padariet koku labu, un tad prasiet Mičurinam, ko ar tiem draņķa augļiem var iesākt" ? Neatņemams taču nav tas pats, kas acumirklīgs?
Latvju luterānis
# Iesūtīts: 2010.09.14 13:24:08
Aivar

Vai amerikāņu Luters prasa par daudz? Vai tiešām LTA ir tik neapgūstama grāmata? Vai problēma nav Dieva noslēpumu namturu neuzticamība un vienaldzība pret kristīgo mācību?

K.F.V. Valters, Bauslība un Evaņģēlijs, (AI, 2000) 15. lpp.

Pirmais vakara priekšlasījums

(1884. gada 12. septembrī)
Mani dārgie draugi! Ja jūs gribat kļūt par krietniem mācītājiem baznīcā un skolā, tad ir ļoti svarīgi un nepieciešami līdz pēdējam sīkumam iepazīt visas kristīgās atklāsmes mācības. Taču ar to vēl nav sasniegts viss vajadzīgais. Tāpat ir visai nepieciešami, lai jūs prastu šīs doktrīnas arī pareizi pielietot. Ir svarīgi, lai jūs tās būtu ne vien aptvēruši ar prātu, bet lai tās visas būtu dziļi iespiedušās jūsu sirdīs un būtu parādījušas savu debešķīgo, dievišķo spēku; lai tās visas jums būtu kļuvušas tik dārgas, tik vērtīgas, tik tuvas, ka jūs nespētu nekā citādi, kā vien ar degošu sirdi liecināt un sacīt līdz ar Pāvilu: "Mēs ticam, tāpēc mēs arī runājam," un ar visiem apustuļiem: "Jo mēs nevaram nerunāt par to, ko esam redzējuši un dzirdējuši." Jūs gan neesat to redzējuši ar miesas acīm un dzirdējuši ar miesas ausīm, bet ir svarīgi, lai jūs to būtu uztvēruši ar gara acīm un ausīm.
indriķis (labs)
# Labojis indriķis (labs): 2010.09.14 15:49:06
Aivar, vienprātības LTA princips ir elementārs -
pirmkārt, to var lasīt kā pietiekamu un baznīcu vienojošu dokumentu,
, otrkārt, to var lasīt kā šķeļošu dokumentu, ar kuru patiesībā nepietiek un tas jāpapildina ar nebeidzami jaunām TA.
Pēdējo ceļu ir gājušas no Misūri Sinodes atšķēlušās luterāņu baznīcas un izskatās, ka savas vienotības trauslumu tās pašas ir sākušas apzināties.
Jo, otrajā gadījumā, ja papūlas, principā var izbēgt no tādas lietas kā vienotība, izvirzot atkal un atkal tai jaunus šķēršļus.
Kas attiecas uz KLB, ja tās kontekstā izpaliktu sekojošie faktori -Ilārs ( un daļēji Egons,) un amerikāņu ELS baznīcas maksātās algas KLB mācītājiem, tās vienprātība ar LELB būtu neliela laika sprīža jautājums.
code_ah [78.84.165.187]
# Iesūtīts: 2010.09.14 16:14:04
indriķis (labs)
Vai tad- amerikāņu finansējums - nav kļuvis arī par tava "likteņa" un apgaismības atslēgvārdu, turklāt ironiskā veidā, lai kurā "barikāžu pusē" tu arī neatrastos?
Aivars
# Labojis Aivars: 2010.09.14 16:31:57
Starecs Latvju luterānis
Ir jau arī vēl tāda izpratne par vienprātību -

Diakons Aleksijs Bekorjukovs "Asīzes Francisks un katoļu svētums" raksta:
Tur­pat vai tūk­stoš ga­du pa­gā­jis kopš kris­tī­gā pa­sau­le no­žē­lo, ka ir sa­da­lī­ju­sies. Mūs­die­nās vi­sap­kārt dzir­da­mas bal­sis, kas slu­di­na ne­pie­cie­ša­mī­bu at­jau­not zau­dē­tās saik­nes un at­tie­cī­bas starp da­žā­do no­vir­zie­nu kris­tie­šiem.

Sap­ro­tams, ka pa­šu ev­ha­ris­tis­ko un lūg­ša­nas at­tie­cī­bu sa­rau­ša­nas fak­tu baz­nī­cu star­pā ti­cī­gie uz­tver kā kaut ko ne­da­bis­ku, jo mēs vi­si ļo­ti la­bi at­ce­ra­mies Kun­ga no­vē­lē­ju­mu, ko Viņš mums at­stā­ja Sa­vas ze­mes dzī­ves bei­gās: "Lai vi­si ir viens, itin kā Tu, Tēvs, Ma­nī un Es Te­vī, lai arī vi­ņi ir Mū­sos" (Jņ. 17: 21). Glu­ži da­bis­ki, ka mēs, pa­reiz­ti­cī­gie, bē­dā­ja­mies par Rie­tu­mu brā­ļu nu jau vai­rāk ne­kā pirms de­vi­ņiem gad­sim­tiem no­ti­ku­šo at­kri­ša­nu; pro­tams, ka mēs no vi­sas sirds alk­stam pēc vi­ņu atkalpievēr­ša­nās un at­grieš­anās Vie­no­tās Apus­tu­lis­kās Mā­tes Baz­nī­cas klē­pī. Kas gan to ka­vē? Kā­di šķēr­šļi ra­da grū­tī­bas mū­su tu­vi­nā­ša­nās ce­ļā? Sas­ka­ņo­sim dog­mas, vie­no­si­mies dom­star­pī­bās at­tie­cī­bā uz ka­no­niem; bet diev­kal­po­ša­nas un ce­re­mo­ni­ju da­žā­dī­ba ne­var būt par ie­mes­lu sa­ka­ru sa­rau­ša­nai. Kā­pēc gan ve­zums ne­kust no vie­tas?

Pa­tie­sī­bā cē­lo­ņi ir ļo­ti no­piet­ni un daudz dzi­ļā­ki - tiem ir ne ti­kai for­mā­li dog­ma­tisks vai ārējs, ce­re­mo­niāls un ka­no­nisks rak­sturs, bet arī iek­šējs, ga­rīgs - viss ko dē­vē par as­kē­ti­ku un, kas vis­tie­šā­ka­jā vei­dā iz­riet no vie­nas vai ot­ras kris­tī­gās kon­fe­si­jas dog­ma­tis­kās sis­tē­mas ko­pu­mā. Ja pie­ļauj, ka mums, pa­reiz­ti­cī­ga­jiem, var iz­do­ties sas­ka­ņot ar ka­to­ļiem vi­sas gal­ve­nās at­šķi­rī­gās un arī pret­ru­nī­gās de­fi­nī­ci­jas dog­ma­ti­kas, ka­no­nis­ka­jā un baz­nī­cas tie­sī­bu jo­mā, (vēs­tu­res pie­re­dze gan lie­ci­na, ka tas bi­jis ies­pē­jams ti­kai vār­dos), tad tie­ši at­tie­cī­bā uz iek­šē­jo, ga­rī­go dzī­vi viss ir daudz sa­rež­ģī­tāk. Sprie­diet pa­ši: vai gan ir ies­pē­jams vieg­li at­sa­cī­ties no tās lūg­ša­nu prak­ses, no tām ga­rī­gās dzī­ves un as­kē­zes me­to­dēm, ko des­mi­tiem paaud­žu krā­ju­šas dau­dzu gad­sim­tu gai­tā? Tā ir iek­šē­jā dzī­ve, un, ja lab­pa­tīk, var uz­ska­tīt, ka tā jau ie­dzi­mu­si gē­nos. At­mest to, no­mai­nīt - uz­reiz un uz vi­siem lai­kiem, pēk­šņi sākt dzī­vot ci­tā­di - ir neie­do­mā­ja­ma un neies­pē­ja­ma lie­ta.

Ta­ču mai­nīt va­jag, tas ir ne­pie­cie­šams! Jo at­šķi­rī­bas starp pa­reiz­ti­cī­ga­jiem un ka­to­ļiem ša­jā jo­mā ir tik uz­krī­to­ši bū­tis­kas, ka pa­ma­nā­mas ik­vie­nam, kurš kaut ne­daudz ir sas­kā­ries ar šā­da vei­da jau­tā­ju­miem un kaut vai vis­pā­rē­jos vil­cie­nos ir ie­pa­zi­nies ar svē­to tē­vu mā­cī­bu par lūg­ša­nu un ga­rī­go prak­si. Iz­skaid­rot vi­sas ga­rī­gās prak­ses ne­sas­ka­ņas, pret­ru­nas pa­šos ko­do­los ar na­cio­nā­lo tem­pe­ra­men­tu spe­ci­fi­ku jeb ļau­žu lo­kā­la­jām et­nis­ka­jām īpat­nī­bām (kā to da­ra da­ži mūs­die­nu teo­lo­gi), ir pil­nī­gi ne­jē­dzī­gi un ab­sur­di.

Pro­tams, ja ru­na ir par iek­šē­jo, ap­slēp­ti ga­rī­gās dzī­ves prak­si, ne­pie­cie­šams to iz­pē­tīt pēc svē­to dzī­ves pie­mē­riem, jo tie­ši svē­tie ir pil­nvēr­tī­gi baz­nī­cas pa­tie­sī­bas ie­mie­so­tā­ji dzī­vē, tie­ši svē­tie ir baz­nī­cas mā­cī­bas vēs­tne­ši un tās ideā­lu pau­dē­ji, tie­ši vi­ņi ir tau­tas va­do­ņi un at­da­ri­nā­ša­nas cie­nī­gi pa­rau­gi, vi­ņi ir tie, kas pil­nī­bā uz­ņē­mu­ši un sa­vā dzī­vē ie­mie­so­ju­ši to lūg­ša­nu un as­kē­zes va­roņ­dar­bu, par ku­ru mā­ca vi­ņu baz­nī­ca.

Tā­lab ša­jā sa­ce­rē­ju­mā ir mē­ģi­nāts veikt pēc ies­pē­jas rū­pī­gā­ku ka­to­ļu ga­rī­gās prak­ses ana­lī­zi, par pie­mē­ru ņe­mot vie­nu no Rie­tu­mu Baz­nī­cas svē­ta­jiem - Asī­zes Fran­cis­ku. Šis ga­rī­gais cī­nī­tājs ir iz­rau­dzīts, kā viens no vis­pa­zīs­ta­mā­ka­jiem un dzi­ļi cie­nī­tiem ka­to­ļu svē­ta­jiem vi­sā Rie­tu­mu pa­sau­lē, lai ap­lū­ko­tu vi­ņa dzī­vi un dar­bī­bu, bet gal­ve­nais - mis­ti­ku. Mē­ģi­nā­sim iza­na­li­zēt Fran­cis­ka, un to vi­ņa se­ko­tā­ju un ga­rī­go au­dzēk­ņu mis­ti­kas ko­pī­gās lī­ni­jas, ku­ri pēc ka­to­ļu pār­lie­cī­bas ir sas­nie­gu­ši vis­lie­lā­ko svē­tu­mu, pa­rā­dīt, ka šā­da vei­da ga­rī­gās dzī­ves prak­se ne­būt nav iz­ņē­mums ka­to­ļu pa­sau­lē, bet, glu­ži ot­rā­di - nor­ma un ideāls. Pa­cen­tī­si­mies nos­kaid­rot tos sā­kot­nē­jos cē­lo­ņus, kas iz­rai­sī­ju­ši tik sli­mī­gas no­vir­zes no pa­rei­zas ga­rī­gās dzī­ves nor­mām, uz ku­rām grā­ma­tas tur­pi­nāju­mā tiks no­rā­dīts.
........
Pa lie­lā­kai da­ļai ga­rī­gos cī­nī­tā­jus, ko Rie­tu­mu Baz­nī­ca pas­lu­di­nā­ja par iz­ci­li svē­tiem pēc tās at­kri­ša­nas no Aus­tru­mu Baz­nī­cas, Svē­tais Gars bi­ja pa­me­tis, un vi­ņi vel­tī­gi tie­cās sa­vās lūg­ša­nās pēc ga­rī­gām at­klās­mēm, pie­dzī­vo­da­mi ti­kai mal­di­no­šas pa­rā­dī­bas... Šie šķie­ta­mie svē­tie nok­ļu­va šaus­mī­gā dē­mo­nu ap­mā­tī­bā...»171

Nos­lē­gu­mā jā­nos­kaid­ro pir­mcē­lo­ni krop­lī­ga­jai Fran­cis­ka un vi­ņa ga­rī­go se­ko­tā­ju mis­ti­kai. Vis­pirms ro­das jau­tā­jums, vai Fran­cisks ne­bi­ja «slikts iz­ņē­mums»? Var­būt, ka ci­tiem Rie­tu­mu svē­ta­jiem ne­kā­das krop­lī­bas ne­pie­mi­ta? Diem­žēl jā­kon­sta­tē, ka lie­lā­kais vai­rums ka­to­ļu svē­to ga­rī­ga­jā pa­sau­lē lau­zās pat­va­ļī­gi, bez jeb­kā­das ga­rī­gas va­dī­bas. Un ja kā­dam tā­da arī bi­ja, tad, sap­ro­tams, ka arī tā bi­ja pa­ma­tī­gi un ne­la­bo­ja­mi de­for­mē­ju­sies. Asī­zes Fran­cis­ku mēs iz­vē­lē­jā­mies kā vie­nu no ka­to­ļu svē­tu­ma vis­la­bā­ka­jiem pa­rau­giem. Sa­lī­dzi­nā­sim, kaut vai ar šeit pie­mi­nē­ta­jiem brā­li Jā­ni no Ver­nas, vai Avi­las Te­rē­zi.

Tur­klāt ir ne­pie­cie­šams pa­tu­rēt prā­tā, ka svē­tie al­laž ir bi­ju­ši tau­tas ga­rī­gie va­do­ņi. Sa­vu­kārt vi­ņu va­dī­tā tau­ta se­ko tiem kā per­so­nī­bām un au­to­ri­tā­tēm gad­sim­tos rū­dī­tas ga­rī­gās pie­re­dzes sko­lā. Nav grū­ti ie­vē­rot, ka jo vai­rāk gad­sim­tu ir aiz­te­cē­ju­ši kopš tā sau­ca­mās «baz­nī­cu šķel­ša­nās» 1054. ga­dā, jo iz­teik­tā­ka kļūst Aus­tru­mu un Rie­tu­mu kris­tie­šu ga­rī­gā noš­ķir­ša­nās un at­tā­li­nā­ša­nās.

Kā jau mēs pa­ma­nī­jām, par ie­mes­lu Fran­cis­ka mal­du pil­na­jai dzī­vei kļu­va lep­nī­ba un god­kā­re. Vai šīm jau­nā bru­ņi­nie­ka īpa­šī­bām bi­ja ga­dī­ju­ma rak­sturs? Iz­rā­dās, ka nē. "Rie­tu­mu baz­nī­cas va­do­ņi un aiz vi­ņiem arī vi­sa ka­to­ļu baz­nī­ca ie­do­mā­jās se­vi par die­viš­ķās pil­nī­bas ideā­lu uz ze­mes, ko tur­klāt ir ies­pē­jams pār­val­dīt ar pa­sau­lī­gās va­ras pa­lī­dzī­bu. Īpa­šu vēs­tu­ris­ko ap­stāk­ļu re­zul­tā­tā ka­to­li­cisms pie­ļā­va se­ko­jo­šu ano­mā­li­ju: starp kris­tī­go mis­ti­ku kā gais­mu mī­lo­šu au­gu un «lo­go­su» - šā au­ga ba­ro­tā­ju sau­li tā uz­cē­la ne­caur­re­dza­mu sie­nu. Starp Die­vu un cil­vē­kiem ka­to­li­cisms no­li­ka pa­sau­lī­go val­dnie­ku - pā­ves­tu un tā­dē­jā­di ap­grū­ti­nā­ja ka­to­ļu ies­pē­jas gūt ne­pas­tar­pi­nā­tu ga­rī­gu­mu, ko dod Die­va Vārds. Vēs­tu­ris­ki ir iz­vei­do­jies un nu jau arī ie­sak­ņo­jies ka­to­ļu re­li­ģi­jā tāds pār­pra­tums, ka pā­vests ir Kris­tus viet­nieks ze­mes vir­sū, ka viņš ir ne­mal­dīgs un die­višķs."172

«Ro­mas baz­nī­cas va­dī­tājs sa­vas god­kā­res dēļ ir pie­sa­vi­nā­jies sev va­do­šo lo­mu pār ci­tiem Kris­tus baz­nī­cas pat­riar­hiem,»- sa­vā lai­kā tei­ca sird­sskaid­rais Op­ti­nas Am­bro­zijs. «Bet, pie­ļau­jot god­kā­ri, ir grū­ti, neēr­ti un pat neies­pē­ja­mi cī­nī­ties ar lep­nī­bas kais­lī­bu, jo tā­pat kā vie­na kļū­da, ko par tā­du neuz­ska­ta, al­laž ir par cē­lo­ni nā­ko­ša­jai, un kā viens ļau­nums ra­da ci­tu, tā­pat ir no­ti­cis arī ar Ro­mas Baz­nī­cu.»173

Pa­tie­šām, kad tik šaus­mī­ga kais­lī­ba kā lep­nī­ba ir li­ku­mī­gi nos­tip­ri­nā­ta, ka­no­ni­zē­ta un sak­ņo­jas ka­to­ļu Baz­nī­cai pa­šās dzī­lēs, vi­si tai uz­ti­cī­gie un īs­tie tās bēr­ni, grib to vai ne, sap­rot vai ne­sap­rot, neiz­bē­ga­mi man­to šo kais­lī­bu, ne­jū­tot kā dvē­se­li pa­zu­di­no­šu, uz­sūc un kal­po tai, pie­ņe­mot par esa­mī­bas nor­mu. Arī Fran­cisks, ru­nā­dams par to, ka Dievs vi­ņam dā­vā­jot lie­lu un ne­sat­ri­ci­nā­mu «ti­cī­bu pries­te­riem, kas pie­tu­ras pie svē­tās Ro­mas baz­nī­cas tra­dī­ci­jas»,174 ai­ci­nā­ja vi­sus kļūt par ka­to­ļiem un dzī­vot ka­to­lis­ki 175, tā­pat arī «vi­su­va­re­nā Die­va un pā­ves­ta kun­ga dēļ»176 piep­ra­sī­ja no sa­viem se­ko­tā­jiem iz­pil­dīt vi­ņa sa­rak­stī­to Re­gu­lu.

Tā­lab arī «...ka­to­ļi mal­dās un ir ar lep­nī­bu kā ar kak­la­ro­tu sa­va­žo­ti,»- sa­cī­ja svē­tais Kron­šta­tes Jā­nis 177 un pas­kaid­ro­ja: «Vi­su Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas vil­to­ju­mu cē­lo­nis ir lep­nī­ba un pā­ves­ta at­zī­ša­na par īs­te­no Baz­nī­cas gal­vu, tur­klāt - par ne­mal­dī­gu... No tā arī iz­riet dog­ma­tis­kie mal­di, no tā - do­mu, vār­du un dar­bu div­ko­sī­ba un vil­tī­ba, no tā - da­žā­di me­lī­gi no­tei­ku­mi un no­li­ku­mi grē­ku iz­sū­dzē­ša­nas brī­dī, no tā - in­dul­ģen­ces, dog­mu sag­ro­zī­ju­mi, no tā- Rie­tu­mu Baz­nī­cas svē­to un nee­so­šu net­rū­do­šo mir­stī­go at­lie­ku fab­ri­kā­ti, kas nav Die­va pa­go­di­nā­ti... un daž­ne­da­žā­da pre­to­ša­nās Die­vam, pie­se­dzo­ties aiz god­prā­tī­bas mas­kas un it kā aiz­gūt­nēm sla­vi­not Die­vu.»178 Pa­tei­co­ties šā­dai Die­va aiz­vie­to­ša­nai, ka­to­ļu mi­sio­nā­ri «ved cil­vē­kus ne­vis pie Kris­tus, bet pie sa­va pā­ves­ta 179.Ta­gad jau cen­šas iz­da­bāt pā­ves­tam, ne­vis Kris­tum, par pā­ves­tu ka­ro, ne­vis par Kris­tu.180 Pā­ves­tī­ba kļu­va par ie­mes­lu Ro­mas Ka­to­ļu Baz­nī­cas ies­līg­ša­nai pa­zu­di­no­šā ķe­ce­rī­bas tum­sī­bā,181 iz­se­nis tā ir ie­vie­su­si se­vī he­rē­zi un jau­nie­ve­du­mus.»182

Ta­ču «...pa­tie­sā Baz­nī­ca ir un būs vie­no­ta, ne­da­lī­ta un vie­nī­gā glāb­jo­šā. Tā ir Aus­tru­mu Pa­reiz­ti­cī­gā Baz­nī­ca... Ār­pus Baz­nī­cas nav pes­tī­ša­nas, nav svē­tī­bas»183,- vien­no­zī­mī­gi tei­ca svē­tais Kron­šta­tes Jā­nis; nav un pro­tams, ne­var arī būt īs­ta svē­tu­ma.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . 43 . 44 . 45 . 46 ... 47 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 21 , pavisam kopa bijuši: 16696