atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par ticību Marioloģija un Latvija
Voldemārs
Iesūtīts: 2008.01.08 14:41:02
Pie raksta par arhibīskapa sprediķi Rīgas Domā izveidojās diskusija (http://www.lelb.lv/lv/?ct=lelb_zinjas&fu=read&id=319&sta.. rt=&open=1&cmst=1), kuru bija ieteikums pārnest uz forumu. Ieteikuma pamatā ir loģisks spriedums, jo komenti (sākot ar manējo) bija par, manuprāt, nepamatotu Doma nosaukšanu par "Rīgas Sv. Marijas Domu".
Jautājuma būtība skāra Marioloģijas vietu Latvijas luteriskajā kristietībā. Manuprāt, Latvijas kontekstā ar marioloģiju būtu jābūt divkārt uzmanīgam, jo Latvija ir izsenis uzskatīta par "Marijas (Māras) zemi", Latvijā ir aktīva pāvestiešu Marijas kulta praktizēšana (uzskatāmākais piemērs - 15.augusts).
Daži atsaucās uz citiem svētajiem, taču, atkal jau, manuprāt, neviens cits svētā/s kults nav spējis tik plaši un dziļi ietekmēt kristietību, kā Marijas kults.
Te pienākas atkāpe, ka ir bibliska marioloģija, kuru ikvienam kristietim nāktos aizstāvēt, jo tā skar mūsu Kunga un Pestītāja Jēzus Kristus patieso cilvēcību. Taču, ar to būtu jābūt precīzi uzmanīgiem.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
AutorsZiņas teksts
Mulders
# Iesūtīts: 2008.01.16 13:51:27
rcp10, ūja... man ko visu manu pasaules uzskatu un pieredzi te tagad uzrakstīt!

Atziņas par ko? Uzskati un Domas par ko?
rcp10 [85.254.232.107]
# Iesūtīts: 2008.01.16 14:13:02
Mulder, tātad tev ir uzskati, kuri atšķiras no oficiālās luterāņu baznīcas mācības.
Tātad tu nepakļaujies Dieva pavēlēm. Varbūt, ka tevi arī ir čūska piemānījusi?
Kā tu uzdrošinies pats domāt un analizēt???
Kur ir tā robeža, ka tu rīkojies pareizi ārpus Rakstiem un citi ne?
Mulders
# Iesūtīts: 2008.01.16 14:42:12
rcp10, bumbul (šķiet sieviete esi) tu atkal izlasi to ko gribi izlasīt. Es atbildēju uz jautājumu kuru tu uzdevi nevis to kuru tu domāji!

Tu jautāji, vai man ir atziņas, kas nesakrīt ar Rakstiem... Acīmredzot domāji tu par atziņām kas ir pretrunā Rakstiem. Tās ir divas dažādas lietas.

Jā man ir atziņas, kas nesakrīt ar Rakstiem... it īpaši tādās dzīves sfērās par kurām Raksti vispār neko nepasaka, tamdēļ sakritības arī būt nevar. Taču, ja tev interesē vai man ir atziņas, kas ir pretrunā rakstiem, tad nē tādu nav... un ja ir, tad tās tiek koriģētas saskaņā ar rakstiem vai, ja tie klusē, tad ar Baznīcas tradīciju, kādu to var atrast Vēsturē pie Baznīctēviem, teologiem vai tā paša Lutera!

Tamdēļ acīmredzot tavi nākamie jautājumi ir irrivalenti, jo neattiecas uz manīm!

Dieva pavēlēm es patiešām nepakļaujos, jo esmu grēcinieks... cik nu izdodas pakļauties, tad tas ir tikai no Dieva žēlastības un Kristus darba manī!

Pats domāt un analizēt es uzdrošinos jo uz to aicina Dievs... kaut vai "Visu pārbaudiet, kas labs to paturiet, atraujaties no tā kas ļauns". Tieši tamdēļ es varu atļauties noraidīt Marijas izpratni kāda tā ir pie RKB jo tieši pateicoties savai analīzei un domšanai Dieva Vārda gaismā es varu nepakļauties cilvēku izdomātām mācībām, ja tās ir pretrunā tam, ko Dievs atklājis skaidros Vārdos!

Robeža ir vienkārša - ja kas ir pretrunā Rakstiem, tas ir nosodāms... Ja kaut kas nav pārbaudāms Rakstos tad tur var domāt un analizēt vai tas ir labi vai pareizi! Sirdsapziņa galu galā!

Marijas Dievišķošana ir pretrunā Rakstiem. Marija nav Dievs un Dievs nav Marija! Tik daudz Raksti pasaka. Tādējādi, ja kāds uzskata pretēji, tad viņa uzskats ir pretējs Dieva uzskatam...

Tomēr ir lietas, par kurām Dievs nav skaidri izteicies, tad nu tur es tev nevarēšu pārmest... vai tu ēd kāpostus vai sīpolus, vai tev patīk roks, pops vai šlāgeri... vai tu guli 8 vai 18 stundas...
Ingars
# Iesūtīts: 2008.01.18 09:47:36
Par misticismu runājot - Luters paņēma no mistiķiem to, kas bij atbilstoši bībelei, taču katoļu baznīca ir tā apaugusi ar visvisādu....pseidookultismu, ka Kristus kaut kur pazūd starp svētajiem, relikvijām, neskaitāmiem rituāliem un tradīcijām

Tas misticisms ir tas par ko Pāvils teica, ka nevajag aizrauties ar tukšu filozofiju, kas balstās uz pirmspēkiem
Zaurs
# Iesūtīts: 2008.01.19 17:09:06
Izskatās, ka tēma ir beidzot izsmelta un būtu iespējams to slēgt. Vai vismaz rakstīt bez offtopikiem.
Balss
# Iesūtīts: 2008.01.19 17:19:13
Zaurs
Nu, kas tev ar to slēgašnu? Bruņas niez? Lai taču offtopikojas, ja jau tēma izsmelta. Lūk, ja nav izsmelta, tad gan offtopiki slikti!
indriķis
# Iesūtīts: 2008.01.20 19:40:43
Katoli , tiešām ir aktīvāki. Fakts, ka neprecētie priesteri ir mobilāki u.t.t.
Bet tā jūsu savdabīgā racionalizētā dievbijība - gribi godini Mariju, negribi - negodini, gribi svētos, negribi , nedari, gribi dari- ļooti atšķiras no evaņģēliskās dievbijības, kur viss vienā piedāvājumā un vienā gabalā. PATIESĪBA vs maldi.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2008.05.07 22:24:55
Kristofers
Sorre par sen izrutnāta temata atkal celšanu. Man gribējās vēl ar Kristoferu bišķi parunāt
Īsumā, par to Šmalkaldes artikulu citātu (SA 1:4), kas lieto terminu "semper virgine". Domāju, nebūtu pareizi to izcelt 2 iemeslu dēļ:
1) Vācu variantā, kas ir paša Lutera rakstīts (līdz ar to, no vienas puses ir oriģināls) tādas lietas nav, ne Lutera pierakstos, ne publicētajā variantā (WA 50, 210).
2) Latīņu valodā esošais tulkojums, kur šie divi vārdi parādās, ir Zelnekera darbs (40 gadus vēlāk), pie tam BSLK saka, ka Zelnekers nav zinājis, ka ir jau bijis iepriekš dāņa Petrus Generanus (BSLK, xxvi) veikts tulkojums.
Te nu gan ir hermenētisks jautājums; mēs uzskatām, ka LC ir vienlaikus abās valodās oriģināla. Mana atbilde būtu, vēsturiski un teoloģiski priekšroka ir dodama vācu variantam, jo:
1. Bibliski šis jautājums, nav attīstīts, tadēļ tajā uzstādīt dogmas, nebūtu pareizi.
2. Pie vācu varianta strādājis Luters, un tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc vispār šis dokuments ir ieguvis konfesionālu statusu,
3. Latīņu valodas oriģināls būtu jāpakļauj vācu valodas prioritātei (augstāk minēto iemeslu dēļ).
Secinājums, es neuzskatītu, ka ar apskatīto Šmalkaldes artikulu citātu varētu aizstāvēt nebiblisku (bet ne pretbiblisku ) mācību par Marijas pastāvīgo jaunavību, bet ticu, mācu un apliecinu (manuprāt, šinī SA 1:4 artikulā rodamo), ka Marija bija jaunava pirms grūtniecības, gaidot un dzemdējot Jēzu
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.05.08 09:19:57
Drusku palasījos šo Voldemāra atkal pacelto tēmu.

Varbūt palaidu garām un visdrīzāk kāds to jau ir aizrādījis, taču mans pieticīgais viedoklis ir tāds, ka Marijai atņemt mātes godu, padarot par prastu dzemdētāju, nav pārāk labi, jo Marija iznēsāja Jēzu kā savu bērnu pilnīgi par 100%. Cien. teologi, ielūkojieties acīs kādai īstai dzīvai sievietei grūtniecei, kas mīl savu bērniņu, un tad padomājiet vai viņa ir mamma vai dzemdētāja (negribās te ieslīgt medicīniskākos terminos). Ne velti Dievs ir devis mums valodu ar vārdiem ne tikai kā materiālu lietu/priekšmetu/norišu projekciju, bet arī ar spēcīgu emocionālo jēgu.
Nezinu no galvas Rakstu vietas, ar kurām formāli un juridiski pamatot šo nostāju, taču, ja pieķertos, noteikti varētu izdarīt. Kas attiecas uz katoļiem, tad viņi paši saka, ka tikai godina Mariju un es paļaujos uz Dievu, ka tā tiešām ir.
Mulders
# Iesūtīts: 2008.05.08 10:10:48
Mārtiņš, runājot par mammu vai dzemdētāju ir svarīgi par ko runā... jo Logosam nav "mātes" tādā nozīmē, ka viņā existences cēlonis būtu kāda "māte". Māte attiecās uz Jēzus cilvēcīgo dabu, jo tās iemesls patiešām ir Marija! Sakot "dzemdētāja" tiek vairāk uzsvērst tas, ka Marija ir tie vārti pa kuriem Logoss ienāk šai pasaulē kā reāli klātesoša un taustāma persona! Manuprāt tur ir tā semantiskā padarīšana, kas var nebūt universāla, jo, domājams, dažādās kultūrās var dažādi saprast jēdzienu māti un dzemdētāja! Te tamdēļ prasās teoloģiska diskusija un "komentāri" lai būtu skaidrs par ko bazars... un ir ļoti ieteicams kāreiz Halcedonas koncila textus iepazīt, lai saprastu kontextu un izpratni kas tiek domāc pasludinot Mariju par Dievdzemdētāju!
Voldemārs
# Iesūtīts: 2008.05.10 22:48:54
Mārtiņ!
Jautājums par to, ko ir un ko nav dzemdējusi Marija ir Kristoloģijas nozīmīga sastāvdaļa. Tieši tādēļ, terminu izvēle nav par zemu novērtējama.
Tāpēc arī rakstu par jau senbaznīcā noteikto atšķirību, Jezu - Dievu, ir dzemdinājis Dievs Tēvs pirms laika, Marijai ar to ir "0" sakara. Jēzus ieņemšana ir Dieva lēmums un Dieva īstenots, atkal jau Marijai te nav nekādas darīšanas, vismaz tā ir Rakstu vēsts. To arī mēģināja noformulēt terminā Diev-dzemdētāja. Dievs pasludināja un izdarīja, Marija pakļāvās, paldie Dievam un paldies viņai. To, ko Dievs viņā radīja - cilvēku, kas vienlaikus ir arī Dievs, Marija iznēsāja un piedzemdēja. Ši Diev-cilvēka iznēsāšana, dzemdēšana un audzināšana, ir Marijas līdznopelns, lai gan, cik nopietni ir vērtējams pieļāvums, ka Marijas (un Jāzepa) audzināšana varēja kaut ko ietekmēt pie Jēzus ievišķības, tas jau ir cits jautājums. Visu izdara Dievs, Marija ir svētīgs cilvēks un instruments, no kuras, nezinu cik daudz kas bija atkarīgs.
Par pašu terminu - Dievdzemdētāja. Protams, tas neskan tik jauki kā Dievmāte. Latviešiem jau tās mātes ir tuvu pie sirds (sal. Laimas māte, utt.) Tāpēc termina iedzīvināšana prasītu laiku, bet tas nekādā gadījumā neradītu pārpratumus, kādus radīja, rada un radīs Dievmātes. Cik atceros no Baznīcas vēstures, arī Trīsvienība sākumā tāds jocīgāks termins izklausījās, bet mūsdienās nav iedomājama runāšana par kristīgo Dievu bez šī termina.
Par to lūgšanos, man gan neliektas, ka te var tā ar skalpeli nodalīt praksē smuki teorētiski terminēto. Bet tas lai paliek uz to sirdsapziņas, kas godina (lūdz) radību, kad viss gods un lūgšana pienākas Radītājam.
Vai-vai [193.41.33.65]
# Iesūtīts: 2008.05.12 11:02:42
Varbūt pietiks jau ar marioloģiju? Ja katoļiem ir izveidojusies tāda tradīcija, tad lai viņi godina Sv.Mariju un ne Jums ne kādam citam nav jāpārmāca kā dzīvot katoļiem. Vai Jūsuprāt Latvijas katoļu baznīcas un to ordeņu piederīgie, kurus Latvijā ir vairākums, ir muļķi, ja spriest pēc šīs diskusijas? Vai Jūsu pļāpāšana domāta, lai piesaistītu sev uzmanību?
Mulders
# Iesūtīts: 2008.05.12 11:08:42
Vai-vai, tur jau tas prikols, ka to, kas šai pasaulē gudrs, Dievs padara par muļķi! Un Dieva lietās patiešām var būt muļķi, kas dzīvē un cilvēkos iemantojuši gudro slavu!
Nespriedīšu par visiem katoļiem un konkrētiem, bet spriest var par Katoļu mācību... tā nav muļķa radīta mācība... bet tā ir gudra maldu mācība, vismaz lielā tās daļā!
ai-ai-ai [87.110.231.90]
# Iesūtīts: 2008.05.12 11:14:14
Vai - vai! Kas tev par daļu? Kāpēc tu iedomājies ka mūs pamācīsi, bet mēs pamācīt nedrīkstam?
No Marijas un svēto godināšanas līdz elkdievībai ir tikai viens solis. Un ar ko de fakto dievības kārtā iecelta Marija ir labāka par Izīdu, Venēru vai Afrodīti? Ar ko pielūdzamu svēto panteons ir labāks par elku panteonu?
Vai Jēzus Svētajos Rakstos dara zināmu, ka viņš pagānu dievību panteonu nācis nomainīt ar savu sekotāju un mātes panteonu?
Tātad, ja kāda ļaužu grupa kaut kam ļoti tic, tad tas paliek par patiesību, ja?
Starp citu, es pats esmu par terminu - Dievmāte, tā kā man necieņu pret svēto jaunavu Mariju nevar pārmest.
Vai-vai [193.41.33.65]
# Iesūtīts: 2008.05.12 11:48:22
Kāpēc tu iedomājies ka mūs pamācīsi, bet mēs pamācīt nedrīkstam?

Sektas definicija.
No valdošās baznīcas atšķēlies reliģisks grupējums. Nu neklausis RKB reliģisko grupējumu dažādus uzskatus.
Mulders
# Iesūtīts: 2008.05.12 11:55:13
Vai-vai... un tamdēļ RKB ir patiesa?

Nu un Latvijā kura ir valdošā Baznīca?
Un no kā kas atšķēlās 1054 gadā?
Voldemārs
# Iesūtīts: 2008.05.12 12:34:23
vērtējumu nosaka kritērijs, manuprāt, vienīgais kritērijs Kristus baznīcai ir Svētie Raksti. Tajos par Mariju nekas vairāk par skopu informāciju nav. Ja manis sacītajā ir kaut kas pret šo informāciju, esmu gatavs ar to iepazīties.
Gudrie, kas atrod Marijā tik daudz, to neatrod Rakstos, bet pat ieinterpretē diezgan neiespējamas lietas (piemēram, Marijas mūžīgās jaunavības solījumu Lk.1:34???) vai arī (un tas ir visbiežāk), ārpus Rakstu avotos. Cik man zināms, tāda gudrība ir pasaules, nevis Rakstu atklāsmes gudrība. Protams, mēs dzīvojam laikmetā, kad katrs var izvēlēties, kuru gudrību, tāpēc neizsaku nosodījumu, bet pats gan izvēlos palikt pie Rakstiem.
S.R...
# Iesūtīts: 2008.05.12 12:44:19
ja, man arī šķiet dīvaina tā luterāņu "kibināšanās katoļu degunos". nu vai tad jums kāds pārmet , ka esa pieņēmuši kāda mirstīga vīra uzvārda vispārinājumu un lepni domājat - mēs esam īstenie rakstu zinātāji. bet uzveselībām, mīļie. meklējiet labāk utis savā paša kažokā.
Vai-vai [193.41.33.65]
# Iesūtīts: 2008.05.12 12:49:00
Valdošā Baznīca - vairāk piekritēju Latvijā tieši RKB mācībai.
S.R...
# Iesūtīts: 2008.05.12 12:53:05
ai-ai
No Marijas un svēto godināšanas līdz elkdievībai ir tikai viens solis.
tad nesper šo soli. un necenties būt par tiesnesi citiem.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 90 , pavisam kopa bijuši: 27256