atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Kritiskā domāšana
Mulders
Iesūtīts: 2007.11.14 15:11:53
Splits no lauku draudžu offtopika!

Tēma par to vai nekritiska domāšana ir labi. Vai vajag pievērst uzmanību kritiskās domāšanas attīstībai. Vai tā ir laba un ja laba, tad kā to attīstīt!
<< . 1 . 2 . 3 . >>
AutorsZiņas teksts
Sanits
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:08:00
KarotesNav
Pašam mācīties no materiāliem - ir ļoti labi un produktīvi priekš apmācāmā, bet ir viens liels mīnuss: tas prasa ieguldīt nesalīdzināmi vairāk apmācāmā resursu, nekā tad, ja ir labs skolotājs, kas paskaidro. Grāmatas izlasīšana un 10 minūšu saruna ar grāmatas autoru - un dīvainā kārtā 10 minūšu saruna dod labākus rezultātus: vairāk sapratnes par doto tēmu. Dzīvā saruna ir neiedomājami efektīgāka, ja vien ir auglīga.
Protams, ka visideālakais apmācības veids ir privātskolotājs - viens pret vienu. Bet tam resursu nav. Un ka pareizi atzīmeja Balss , ārkārtīgi svarīgs ir pirmskolas vecums, bet šajā vecumā ļoti daudzi vecāki vienkārši atkratās no bērniem. Darbs, karjera šķiet nesalīdzināmi svarīgāki par bērnu, kurš mācās staigāt, mācās jautāt, mācās interesēties. Zinu, ka jau ar diviem zinātkāriem bērniem laika nekam citam praktiski nepaliek, tad jāsaka - ko bērni iemācās bērnudārzos, kur uz 2 pieaugušajiem ir 30 un pat vairāk bērni? Es neticu, ka viņiem sanāk kaut 5 minūtes uz katru bērnu ārpus "ej gulēt!, uzvelc bikses!, sēdies uz poda!" utt. Ticu, ka viņi iemācās izdzīvot starp sev līdzīgiem vilcēniem, tas gan, bet vai viņos ir iespējas modināt interesi pret kaut ko, pamanīt talantus un vēl tos censties vadīt? Nezinu, stipri apšaubu.
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.11.15 10:15:34
a_masiks, tad tu par maz esi sapratis un izpratis Kristietību!
Kristietība ir viena no domāšanas reliģijām. Labi var salīdzināt Kristus laika jūdaistus... viņi tiešām nekritiski 1:1 izprata VD un kad Kristus viņiem atklāja īsto nozīmi viņi viņu ar akmeņiem gribēja nomētāt. Tālāk... palasot 1o gadsimtu apoloģētus tur Justīnu Martīru, Augustīnu... nu nezinu nezinu ja to tu sauc par aklu uzticēšanos, tad esmu kastrolis. Uzticēšanās reliģijas vairāk ir Islāms (šodienas islāms) un daudzas jo daudzas sektas... tā pati RKB arī stipru uz to pavelk, laigan skatoties uz Kārlis sj, tur ir arī novirzieni kas ar domāšanu nodarbojas intensīvi.
Islāms gan savā sākotnējā stadijā mēģināja attīstīt kritisko domāšanu, tamdēļ bij spējīgs šādus tādus rezultātus radīt, tak vēlāk iekrita tajā, ko mūsdienās novēro.

Tā nemaz nav tik viegli... tu tagad par kristietību spried pēc biešu kaplētājiem. Ij labi... negribējās jau, bet vai tad mani var nosaukt par nedomājošu akli uzticīgu protoplazmu?
Sanits
# Labojis Sanits: 2007.11.15 10:20:29
Mulders
Es domaju, ka jebkurā reliģijā Tu atradīsi to galu, kas domā un kritiski skatās uz notiekošo un to galu, kas akli tic. Gan islamā, gan kristietībā.

Patiesība tieši tāpat kā zinatnē - būs cilvēki, kas stāvēs priekšgalā un lauzīs ceļu uz jaunām zināšanām (viņiem bez domāšanas neiztikt), bet būs tādi, kuri ņems citu dotās formulas un programmēs, programmēs, programmēs... Tur būs akla ticība formulām.

Nenodali reliģiju no reliģijas (nezinu par sektām) kā domā/nedomā, bet nodali domātājus no nedomātājiem.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:21:16
KN pedagoģija ir vesela zinātne. Pasaulē ir daudz dažādas metodes kas der daudz dažādām situācijām, priekšmetiem un cilvēkiem.

CCCP izglītībai labums bij ka tīri plaši mācīja, bet sliktums bij tas, kas ir visām totalitārām sistēmām un arī ikdienā cilvēkiem - visus pēc vienas olekts mērīt. Bet cilvēki ir akūni dažādi un akūni dažādi viņi uztver informāciju. Nebūt tas, ka kāds "atpaliek" nenozīmē, ka viņš ir dumjš, prosto bieži izrādās, ka pasniegtais materiāls un forma ir nesavietojami ar viņa uztveres īpatnībām. Ja tās pamaina, var iegūt citu rezultātu!

Tādējādi tevis uzrādīto Scientologu metodē es redzu vismaz divus trūkumus!
1. Tiek pieņemts, ka visiem jāprot perfekti uztvert lasīto infu (un ko ar tiem, kas labāk uztver dzirdēto kā es?)
2. Aizliegums studentiem izglītošanās procesā komunicēt zāģē komunikāciju spēju un informācijas apmaiņas procesu kā arī diskriminē tos, kas tieši tā vislabāk mācās.

Ir netaisnīgi no dažādiem cilvēkiem prasīt vienādu latiņu!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:24:31
Sanits
Skolotājs ir pieejams jautājumiem.
Taču ne liešanai ar karoti mutē.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:25:15
Sanits, es vairāk uzsveru uz pašas reliģijas nostādnēm. Kristietībā, piemēram, ļoti no Rakstiem lec tādas tēzes kā (atvaino pārfrāzējums, ja spec gribi zināt, tad prasi)

"Visu pārbaudiet, kas labs to paturiet"
"Gadījums ar Berojas jūdiem, kad Pāvils pacietīgi gaidīja kad tie pārbaudīja viņa vārdus rakstos"
"Lūkas evanģēlija rakstīšanas mērķis - lai mērķauditorija pati pārliecinātos par mācības patiesumu"
"Kristus vārdi farizejiem - kā stāv rakstīts, kā tu to lasi"

Tas ir, Kristietība bieži prasa no ticīgā intensīvu intelektuālo darbu patiesības meklējumos. Jā Kristietībai ir bāzes patiesības kurām ir jātic, bet tas ir jebkurā izziņas sfērā, tai skaitā arī metodoloģiskajā naturālismā. Bet pats uzstādījums - pārbaudīet! Nozīmē ka Kristietība no ticīgā prasa kaut kādu intelektuālo disciplīnu nevis tikai tecēšanu pavadā.
RKB ļoti nepatīk šīs rakstu vietas, jo tās zāģē viņu tēzi par to, ka viņi jau Raksus saprast nevar, ka jāuzticās maģistrātam pietam jāuzticās nekritiski!
KarotesNav
# Labojis KarotesNav: 2007.11.15 10:30:16
Mulders
1. Ja esi audiālis, tev ir audiolekcijas. Galu galā, var pat grāmatas vietā būt videoieraksts, vai par apmācoša datorprogramma. Kā arī skolotāja palīdzība.
2. Aizliegums komunicēt ir tāpēc, lai puszaļš gurķis nesamāca otram tādam pašam to, ko pats ir sapratis galīgi šķērsām.
Kā arī, lai būtu klusums un netraucētu citiem mācīties.

Vienādā latiņa tiek prasīta tagad, kad visiem ir vienāds vielas apgūšanas laiks. Scientologu kursos tu mācies tieši savā ātrumā, atbilstoši savām uztveres īpatnībām.
Vai ir netaisnīgi prasīt vienādu izglītību no visiem, vienam un tam pašam darbam?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:33:55
KN ok par #1 ja tā ir, tad izklausās jēdzīgi
#2 es biju sapratis, ka katrs savā kambarī mācās un ikdienā viekalā ja tuvojas citam tādam pašam, tad viņus abus nošauj... sorry pārpratu!

Pajautāšu... man ir pa tiešo pieejams diplomēts pedagogs, ko šis par šo metodoloģiju saka!
Sanits
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:34:51
KarotesNav
Lai jautātu, vajag zināt jautājumus. Tas prasa sagatavošanās darbu, jo jautājums patiesībā jau ir lielākā daļa no atbildes. Lai izgatavotu riteni vieglak un produktīvāk ir vienu dienu pabūt pie meistara, nevis mēnešiem nosēdēt bibliotēkās. Laba vadītāja parādītā taciņa informācijas džungļos biezi vien ir neatsverama.
Par liesanu ar karoti mutē Tev varētu būt taisnība tad, ja apmācāmajam ne silts, ne auksts, ko viņam lej un kas būs jāspļauj ārā.
Mulders
Nu es ne vienu reizi vien no saviem ticības brāļim luterāņiem esmu dabūjusi dzirdēt visu par liberālismu, postmodernismu utt. par to vien, ka atļaujos uzdot nepareizos jautājumus. Un manuprāt, ļoti daudz taisnības ir visiem ctulhu, sheksnām, a-masikiem un tamlīdzīgiem kadriem, kuri pamana šo vairākumu kristietībā, kuri arī nenieka nejēdz paskaidrot par savu ticību (pareizāk teikt, izpratni par to, ko un kāpēc viņi tic tam, kam tic) un cīnās par to, lai taču viņi arī sāktu domāt, jautāt un meklēt atbildes. A to sanāk "aborts ir slikts, jo ta stāv rakstīts un punkts!" Kur tur ir kaut kāda argumentācija? A ja stāv rakstīts, ka Sniegbaltītei ir 7 nevis 6 rūķīši, man arī tam jātic?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:54:55
Sanits, svarīgi KUR rakstīts! Tb autorība svarīga! Taču arī Dievs s buhti barahti neko nedara, bet to dara sava plāna kontextā. Tamdēļ pat "Stāv Rakstīts" var izrādīties Bujānis, ja to nepareizi lieto... kā to var novērot pie Ragainā mēģinājuma ar Rakstiem Kristum pa galvu sist!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.11.15 10:56:10
Mulders
Paprasi gan, man tā ideja liekas ļoti saprātīga.
Arī par videolekcijām - tā taču ir lieliska iespēja visiem noklausīties lekciju, ko lasa augstākā līmeņa lektors! Vai nu mazums esam dzirdējuši visādus murgoņus, kas nejēdz sakarīgi pastāstīt, kā saskaita 2+2!

Trūkums ir tikai, ka nevar uzdot jautājumus tam lektoram. Taču, augstskolās tāpat lekcijas laikā daudz jautājumu neuzdod, un ja apvieno tādu videolekciju ar scientologu kursu metodiku, tad jautājumi lektoram nemaz nav jāuzdod. Tas saentologu skolotājs tur drīzāk ir tikai vērtētājs, viņš pats neko daudz nemāca. Tikai vērtē un, redzot kas nav skaidrs, sūta to neskaidro mācīties. Tā pat var vienu kursu apstādināt, un nosūtīt uz citu kursu.
Sanits
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:03:06
Mulders Un KĀPĒC Tu atšķirīgi raugies uz Bībeli un pasaku par Sniegbaltīti? Cik daudz (procentuāli no visiem kristiešiem) ir to kristiešu, kuri šādu jautājumu ir atļāvušies uzdot?
Balss
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:11:03
KarotesNav
Tā tevis minētā pedagoģiskā metode (mazliet plašākā variantā) jau tiek pielietota eksperimentālā skolā Vācijā ar ļoti labiem rezultātiem. Mani tikai izbrīna, ka tu to sauc pat saentologu metodi. Saentologi tiek ierindoti pie cilvēku apdraudošajām psihiskās apstrādes sektām. (Vācijā pastāv tāds īpašs postenis pie valdības (nezinu, kurā ministrijā) , kas analizē infu par dažādām psihosektām, kas apdraud iedzīvotājus. Saentologi ir viena no tām.
Balss
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:20:03
a_masiks Nē! Valdorfa skolas ir kas cits.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:23:42
a_masiks, tikai Augustīnu pieminēšu. Viņš par radīšanu kā kur kāpēc cik ilgā laikā ko nozīmē "pēc tēla un līdzības" maļ pāris nodaļas ka man prosto mati cēlās stāvus ko var elemetnāras lietas skaldīt... bet nē viņš skalda un saskalda tādās drupatās, ka pēc tam vairs nav ko skaidrot... viss kedās! Tāpat viņš vairākas nodaļas maļ par laika/telpas jēdzieniem un pietam tādā līmenī, kādu mēs te tik reti aizskaram... ar ļoti precīzām loģikas izvedumiem un nevainojamu precizitāti.
Protams ARĪ AUGSUTĪNS pa laikam dzen bujāni, kaut vai par aktiermākslu un teātri vispār, tak jāņem vērā vēsturiskais kontexts tur.

JD tēzes SPIEŽ apsmadzeņot un spriest par to visu. Ko ta tu domā viss mans funktieris ir dzimis no kāda mācītāja klausīšanās un galvas piekrītošas šūpošanas. Vai tiešām domā, es atreferēju tēzes bez izpratnes? Nākās daudz daudz lasīt, analizēt un dažkārt aizpeldēt tādās sfērās, kas maz ar reliģiju saistīts... piemēram reiz nācās vispār ķīmijas pamatus no jauna mācīties (un atkal tas izkūpēja) par dažādām saitēm, kouvalentajām, ūdeņraža u.c. Tas tikai lai saprastu proteīnu foldinu, kas savukārt ir svarīgs no IT viedokļa, kurš ir cieši saistīts ar ID teorijām...
Krisitetībā NAV aizliegts uzdot jautājumu "Kāpēc".
Vienīgā atšķirība, ka Kristietim "Tā stāv rakstīs" ir leģitīms arguments, lai arī vienmēr var uzdot jautājumu KĀPĒC tā stāv rakstīts, kāda pārbīļa pēc Dievs tieši tādu zajavu izteica... arī to nav aizliegts pētīt. Un tad arī var nonākt pie pāris ne pārāk daudz axiomātiskām zajavām, kuras ir dogma - tb tas kam mēs ticam patiešām nekritiski, to pieņemot par patiesību... kā jebkurā uzskatu sistēmā - tai skaitā arī materiālismā.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:25:53
Balss
Saentologu metode - tāpēc, ka viņi to lieto. Varbūt, ka paši ir paņēmuši no kāda cita, nezinu.
Saentologi ir bīstami, taču atsevišķas viņu metodes ir ļoti derīgas, tai skaitā par apmācībām.

Vai vari iedot vairāk informācijas par to Vācijas pedagoģisko metodi? Kaut vai nosaukumu, tad pats sameklēšu internetā.
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.11.15 11:33:29
KN, kā jebkura sekta, noteikti sevī satur un bezmazvai kā brendu rāda kaut ko apriori labu!
Scientologiem šīs apmācības metodes.
Mormoņiem - haļavnā angļu valoda
Jehovs Lieciniekim - šķietami haļavnā šķietami Bībeles exeģēze
Taču jābūt ļoti nobriedušam un īstenam kristietim lai patiesi varētu pielietot dzīvē "Visu pārbaudi, kas labs to paturi"... no kā arī ir nepateikts, bet tieši izriet - "Atmet slikto"

Jo patiesi visbīstamākā ir puspatiesības... tb meli sajaukti ar patiesību!
Balss
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:44:14
KarotesNav Diemžēl, nevaru. Dzirdēju kāda pedagoga stāstījumu par šo skolu, laikam Bonnā, bet neatceros, ka būtu tikusi nosaukta vārdā metode.
Tur bērniem jau mazajās klasītēs tiek dota brīvība izpildīt savu uzdevumu, kad un ar kādu metodi grib. Viņiem klasē ir dažādi priekšmeti, grāmatas, arī atpūtas stūrītis. Katrs var darboties savā vaļā, tikai netraucējot citus. Bērniem šī metode ļoti patīkot.
Man saentologu noteikums, ka nedrīkst sarunāties savā starpā, drīzāk rosina secinājumu, ka tas ir centiens kontrolēt domāšanu un nepieļaut citu cilvēku ietekmi vai kritisku vērtējumu skolotāja teiktajam.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:46:47
Balss
Tad tas tomēr ir kas cits. Uzdevuma pildīšana nav iepriekš noteiktas vielas mācīšanās.

Nesarunāšanās savā starpā - jā, arī tā var būt.
Ja es organizētu tādus kursus, tad ļautu runāties :-)
Balss
# Iesūtīts: 2007.11.15 11:49:37
KarotesNav Izpildot uzdevumu (matemātikas rēķinus, piemēram), bērns tomēr mācās noteiktu vielu. Tikai pieeja mācību procesam, paņēmieni ir netradicionāli.
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 37 , pavisam kopa bijuši: 2876