atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Latvijas Izglītības sistēma
Mulders
Iesūtīts: 2007.09.06 12:59:57
Kādas ir jūsu domas par LV izglītības sistēmu un varbūt par Rietumu Civilizācijas izglītības sistēmu vispār, ja vien var to tā izdalīt?
Kas jūsuprāt būtu jāmaina, jālabo, jāievieš vai jāizmet? Kāpēc?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
AutorsZiņas teksts
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:26:22
Fiziku, Ķīmiju un Matemātiku vajag gan mācīt DAUDZ! Jo mūsdienu postmodernisms, kad cilvēki uzskata, ka skaitļa PI vērtība ir gaumes jautājums, ir jau bik par traku!
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:27:22
>t.sk. arī ģeogrāfijā, par gadalaiku miju pajautāts, atbildēja sekojošo:
>pirmais - ka vasarā siltāks ir tāpēc, Zeme riņķo ap Sauli pa elipsi, un
>vasarā tā pienāk Saulei tuvāk klāt. Tad - kam vajadzēja visu dižo
>mācīšanos??

Aha mateni mācījās, bet fiziku nea
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:28:31
Bet davai pie topika atgriežamies... nu ar domu... pie filosofijas un domas vēstures lomas izglītībā.
Sheksna
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:36:13
Fiziku, Ķīmiju un Matemātiku vajag gan mācīt DAUDZ!
Jā, bet tai pašā laikā ir lērums cilvēku, kam vnk NEPADODAS šie priekšmeti. Līdzīgi, kā ir cilvēki, kam nepadodas dziedāt vai zīmēt.
Bet davai pie topika atgriežamies... nu ar domu... pie filosofijas un domas vēstures lomas izglītībā.
Droši vien kaut kad, kad bērnelis jau kaut ko sāk saprast, būtu skolā jāparunā arī par gnozeoloģijas pamatiem, vai jautājums par to, kā mēs zinām to, ko mēs zinām. Un pie vēstures apskatīt arī zinātnes vēsturi.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:49:47
Sheksna, vārdi "Matemātika nepadodas" man ausīs skan kā "Nepadodas domāt". Bet tad šādus cilvēkus nedrīxt laist pie šprices vispār!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:55:42
> Mulders
Nekā, tas cilvēks bija teicamnieks visās mācībās. Problēma bija tā, ka ar ģeogrāfiju un astronomiju nebij nekāda saskarsme, tāpēc arī sāka domāt, kāpēc ziema/vasara varētu būt. Viss bij aizmirsts. Secinājumi? Vienīgais varbūt labums bija smadzeņu trenēšana, taču tam ir derīgāki priekšmeti par ģeogrāfiju.

> Sheksna
Tieši tā, nevajag mācīt eksaktās zinātnes humanitāras ievirzes cilvēkiem. Viņiem ir savādāka veida domāšana.
Nav jau noslēpums, ka visas t.s. "neprofilējošās" mācības, kā matemātika kādā humanitārā skolā, tiek mācītas ķeksīša pēc. Es piedāvāju beigt māžoties un novākt pavisam. Vijolniekam nevajadzēs ne ķīmiju, ne fiziku. Protams, ja ir interese, tad, lūdzu, vienmēr laipni!

> Mulders
Domāšana ir ar kreiso un labo puslodēm, kas dažādiem cilvēkiem ir dažādi attīstīta. Man, piemēram, nepadodas zīmēšana un dzejoļu rakstīšana.
Protams, ka matemātiku nezinošus cilvēkus nevar laist vietās, kur vajadzīgs matemātisks prāts. Taču dzejoļus, filmu scenārijus, mūziku, dejas, gleznas - lūdzu, bez problēmām.

Mēs šoreiz visu laiku par topiku runājam - kas būtu jāmaina izglītības sistēmā.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:00:51
KarotesNav, nuja visādi cilvēki pa zemi staigā!
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.09.07 12:35:57
Ctulhu, jā! Tas arī mūsdienu izglītībā bik pietrūkst... Spēja ieinteresēt. Ar to izcēlās mans fizikas učuks, viņš spēja fiziku tik aizraujoši pasniegt, ka vienkārši gribējās lasīt Fizikas grāmatu tālāk... kas būs tālāk... izmēģināt patiešām mājās visādus vienkāršus experimentus! Etc. etc. etc.

BET ir viens BET!
Šāds piegājiens ir šis postmoderniskais... ka "labs" un "patīk" saplūst vienkopus. "Pareizs" un "Patīkams" saplūst... Bet saproti ka tā nav. Jo tad, kad tev Puškina vietā sāks mācīt H. Potteru, jo tas ir inčīgāks un to bērni labāk pieņem, tad viņi tā arī izaugs, neiedziļinoties tajā, ko Puškins ir runājis un par ko.
Literatūra jau nav burtiņu pazīšana, tā ir iedziļināšanās cilvēka iekšējos garīgos procesos, laika gara sagaršošana, sajust vēsturi skalojamies tev pašam ap kājām...
Nevar mācīt tikai to kas patīk visiem, kādreiz jāmāca to kas nepatīk, bet kas ir būtisks!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:45:10
> Ctulhu
Pareizi! Tieši tā, es pats esmu izdomājis bērnam dažus matemātikas uzdevumus aprēķiniem par viņu mīļākās datorspēles tēmu :-) Citādi tur - abstrakti x,y vai kolhoznieki, nav interesanti.
Un tas būtu darāms jau sākumā, demonstrācijas fāzē.

Pas pašu iemācīšanu tomēr ir laba scientoloģijas tēva Habbarda grāmata "kā kaut ko iemācīties". Viens no svarīgajiem elementiem tur bija - dot aptaustīt ar rokām, padarīt reālu un saprotamu. Matemātikas gadījumā - tieši uzdevumi par tuvu tēmu.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:45:15
>Tas ir viss, ko vajag.

Nav viss! Cilvēks uztver informāciju arī caur emocijām... Emocijas ir liela nozīme cilvēka dzīvē. Literatūra, mūzika, māksla runā šajā emociju valodā ne mazāk kā matemātika intelekta valodā!

Bet HP lasot nevar padomāt par Puškina tēmām!
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:46:43
>dot aptaustīt ar rokām, padarīt reālu un saprotamu. Matemātikas
>gadījumā

Lūk, un tā pati Literatūra un Vēsture dod aptaustīt laika garu, sajust emocijas, kuras tu nesajūti ikdienā... just līdzi cilvēkiem, tb māca tevi JUST! Bet Just jau ir tas pats kas aptaustīt!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:47:28
> Ctulhu
Interesanrts vai neinteresants - tas tomēr katram pašam savs. Man interesēja matemātika, es to izjutu kā dzīvu, likumus un formulas kā spēkus, uzdevumus kā mehānismus, apmēram kaut kā tā. Cita prāta cilvēkam tas nav pievilcīgi.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:50:27
> Mulders
Te bija svarīgāk - padarīt reālu. Radīt sajūtu "šito es pazīstu!", nevis "kam tas vajadzīgs?" Palasi to Habarda grāmatu, tur ir noderīgas mācību metodes un `erroru handlingi` - kas traucē mācīties un kā tas izpaužās.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:53:30
KarotesNav, ir zinātne... saucās - pedagoģija, didaktika!
Tik atkal, šodienas Postmodernismā, kad cilvēki paši sevi uzskata par gana gudriem izvēlēties kas viņiem der un kas nē, notiek karošana ap šīm mācību metodēm. Kas ir bīstamākais šitajā, ka jau jauniem bērniem ar skaistām metožu reklāmām, tiek iebarots sviests, kuru pēc tam izkasīt ir ļoti grūti.
Šeit manuprāt pat Ctulhu man piekritīs, ka ļoti ļoti būtiski ir iemācīt kritisko domāšanu.
Savukārt, tas ko tu saki, tas var derēt maziem bērniem, bet nederēs jau lielākiem, kad cilvēks spēj aptvert abstraktas lietas, kad pie 5ām maņām ir jāpieslēdz prāts... un tad metafizika kļūst aktuāla un filosofija kā mācība - būtiska!
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:54:17
Ctulhu, tik Puškins to ieliek reālā vēsturiskā kontextā! Bet pilnīgi pieļauju ka HP arī der, ja mēs mācām just nevis antigravitācijas dzinēja uzbūvi!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:56:32
> Ctulhu
Puškins skaistāk pasaka, rada spēcīgākas emocijas lasītājā.

> Mulders
Jā, kad spēj saprast abstrakcijas, tad tās ir jādod. Lai saprot, ka x vienmēr ir x, un rēķināt `cik aršinu audekla` vai `cik orku pilsētā` ir identiski viens un tas pats.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:56:59
Vēl viena tēze, jautājums, kā jūs domājat?

Aplūkojot kādu pasaules uzskatu, teoriju, vai vajadzētu aplūkot arī konkurējošās teorijas (tās kuras noliedz vai mēģina atspēkot jūsu mācīto) un jāparāda tavas teorijas argumenti pret šīs konkurentteorijas pretargumentiem?

Piemērs šodienas fizikas izpratnē būtu dažādās kvantu gravitācijas hipotēzes!
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:57:44
KarotesNav, tad tā doma tev būtu no empīriskā uz racionālo... ?
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:58:23
> Ctulhu
Te netik daudz vēstures konteksts, cik valodas, dzejas skaistums.
Visu laikmetu dzejnieki var dzejot par to pašu mūžam nemainīgo saulrietu, taču no dižāko dzejas būs lielāks estētiskais baudījums.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 12:59:16
> Mulders
Noteikti jādod konkurējšās teorijas!
Piemērs - dažādas reliģijas.
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 49 , pavisam kopa bijuši: 1042