atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Latvijas Izglītības sistēma
Mulders
Iesūtīts: 2007.09.06 12:59:57
Kādas ir jūsu domas par LV izglītības sistēmu un varbūt par Rietumu Civilizācijas izglītības sistēmu vispār, ja vien var to tā izdalīt?
Kas jūsuprāt būtu jāmaina, jālabo, jāievieš vai jāizmet? Kāpēc?
. 1 . 2 . 3 . >>
AutorsZiņas teksts
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.06 13:02:04
Personīgi man pirmais kas durās acīs un kas pietrūxt izglītības sistēmā ir mūsu cilvēku totāla nezināšana un neorientēšanās pasaules Filosofijas pamatos! Neorientēšanās dažādās uzskatu un paradigmu sistēmās!

Otrs, protams, abstraktā domāšana. Manuprāt tomēr mateni par maz māca, bet nu tas tā... mans subjektīvais!

Šķiet ka izglītība Rietumos tiek virzīta uz produktivitātes celšanu, nevis uz domājošu indivīdu radīšanu. Kā izteicās kāds filosofs mūsdienu, mūsu cilvēki prot runāt, bet neprot domāt to ko runā!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.06 13:41:26
Manuprāt, nevajadzētu cilvēkam uzspiest izglītību. Negribi mācīties, ej strādāt. Ir darbi, kur izglītība vispār nav vajadzīga, kā sētniekam.
Tikai paši pamati - aritmētika un lasīt / rakstīt. Tālākais - pēc paša vēlēšanās.
"Piespiest mīlēt Raini" ir tukša laika tērēšana.
No vienas puses, ir darbi, kas prasa attiecīgu kvalifikācijas līmeni, kur ir arī "akadēmiskā izglītība". No otras puses, ir cilvēki ar šo kvalifikācijas līmeni.

Vienlaicīgi - vienmēr laipni aicināti izglītību papildināt. Visādi atvieglojumi, utt. Jo vairāk zināšanu, jo labāk.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.06 13:42:17
> Mulders
Domājoši indivīdi ir kaitīgi pie varas esošiem manipulatoriem. Daudz ērtāki ir "patērētāji".
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.06 13:53:44
KarotesNav, es nezinu nevienu akadēmisku gadījumu, kad cilvēks to būtu sasniedzis bez ārējas piespiešanās vai motivācijas! Ļoti reti ir tādi Einšteini, kuri to iepazīst aiz čista intereses...
Nu nespēs 3 einšteini normāli sadzīvot ar 3 miljardiem darba rūķu!
Piekam atkal... tu gribi izglītību palaist brīvsolī, bet darbu darīt tu gribi piespiest. Nu vajag konsekvenci, arī strādāt nespiežam! Jeb ļaujam katram pelnīt kā nu māk!
Un vēl kas... tu ļausi nemācīties savai sabiedrībai, kā tu garantēsi, ka kāds cits tajā shahtā nesāk viņus uztrenēt un apmācīt pret tevi un tavu iekārtu?
Manuprāt kudī labāks ir darbinieks, kas pats spēj darīt darbu un pieņemt lēmumus, jo arī grāvi rokot jāprot risināt dažkārt nestandarta situācijas!

Bet piekrītu... izglītība kaitē valdošajai kliķei, bet tikai tad, ja valdošā kliķe dara ļaunu... jo labas idejas un labu valdību cilvēki nemetīs nost, ja būs izglītoti!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.06 14:06:02
> Mulders
Es gan zinu gadījumus no reālās dzīves, kad cilvēks ar aizrautību un interesi dara to, kas viņam patīk. Kad ar patiku rada, kaut vai ķeblīti.

Zinu to, ka "uzspiestā izglītība" nav neko vērta. Īstā vērtība rodas tikai tad, ja cilvēks mīl savu darbu.

Kāpēc tu domā, ka būs 3 pret 3miljrd? Nemaz tik maz to cilvēku nav, kas tiecas pēc zināšanām. Cik skolā klasē ir teicamnieku, cik sliņķu un vidējo? Pietiks visam.
Kā arī zinu dažu labu, kas sāk mācīties arī pēc 30, kad beidzot pielecis, ka zināšanas un mācības vajadzīgas pašam.

Strādāt nespiest? Ok, tikai tad indivīds nomirs badā. Tagad taču arī nevienu nespiež strādāt.

Neviens cits tos cilvēkus pret mani neapmācīs, jo tie sliņķi nemācīsies neko, ne no manis, ne no kāda cita.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.06 14:11:09
KarotesNav, nu tad mums novērojumi dažādi. Tie skolas teicamnieki tādi parasti cilvēciņi, strādā parastu darbu. Tak skolas bosiki, kas knapi izvilka ekšus, vēlāk ij augstskolas izgājuši ij cienījamus darbus dara!
Tā teikt... cilvēkam var atvērties dažādos vecumos, bet vot ja nav iedots pamats... tad to kas sanāk, ja cilvēku vispār nemāca, var redzēt pie viduvējiem noziedzniekiem... domāšanas spējas = 0
Tādi ir elementāri pakļaujami un vadāmi spēlējot uz instinktiem, tā var panākt viegli vadāmu pūli. Bet ja cilvēks ir domājošs, viņu uz izbrīnu nepaķersi... viņš visu izpētīs un analīzēs, pietam analīzes rezultāts būs pareizs, nevis šķībs un greizs!
Tā pati āfrika... nu redzi... tur izglītība ir tieši kā tu iesaki... kas negrib mācīties, nemācās... worko plantācijās... Vai valsts bagāta ir?
Andis Atvars [87.110.102.129]
# Iesūtīts: 2007.09.06 14:11:33
Nezinu, kā ar to izglītības sistēmu, bet vairums cilvēku vispār nedomā- uzvedas kā zombiji. Kāds nobļaujas un pārējie skrien mēles izkāruši. Vai vainīga izglītības sistēma? Baidos, ka tā ir tikai aisberga redzamā daļa, ko varam arī mainīt. Bet tad ir neredzamā daļa, kuru mēs nespējam mainīt, jo tikpat kā neko par to nezinām.
Varu tikai piekrist KarotesNav # Iesūtīts: 2007.09.06 13:42:17 rakstītajam.
KarotesNav
# Labojis KarotesNav: 2007.09.06 14:21:16
> Mulders
Bosiki būs tie, kas vēlāk pašmācīsies un izies kursus un visu dabūs - pēc tam, kad šiem apniks grāvjus rakt un kastes staipīt.
Par teicamniekiem tev taisnība, viņiem visdrīzāk kā nav tādas konkurences spējas un gribas sasniegt, viņiem viss nāk kā pats par sevi saprotams.

Toties pie advencētiem noziedzniekiem var redzēt, ka viņi savu izglītību izmanto, lai radītu rafinētākus noziegumus.

Redzi, ja cilvēks ir domājošs, gribošs analizēt un spriest, tad viņš pats tieksies pēc izglītības un zināšanām. Taču tāds, kas mācās "skolotājam un vecākiem", kaļ galvā un zaurē, tāds ir tikai staigājoša plāniņa enciklopēdijiņa. Dati ir, bet CPU ir neattīstīts.

Āfrikā - nezinu, kā tur, nav cilvēku, kam patiktu mācīties? Vai nav tā, ka tur neveicina izglītību?

Es taču nesaku, ka izglītība jāpamet malā, bet gan, ka tā ir jādod tikai tās cienīgajiem un nekas nav jāuzspiež. Cilvēki paši ātri iemācās to, kas viņiem vajadzīgs - kaut vai naudu sarēķināt un uzrakstus uz alkohola pudelēm izlasīt.
Sheksna
# Iesūtīts: 2007.09.06 14:31:38
Bosiki būs tie, kas vēlāk pašmācīsies un izies kursus un visu dabūs - pēc tam, kad šiem apniks grāvjus rakt un kastes staipīt.
Nedomāju, ka bosiki kļūs par izciliem zinātniekiem vai akadēmiķiem. Bet, drusku pamācījušies, viņi kļūs par veiksmīgiem uzņēmējiem, jo pratīs panākt savu un līderēt. Tas ir ne tik daudz izglītības, cik rakstura un psihotipa jautājums.
Āfrikā - nezinu, kā tur, nav cilvēku, kam patiktu mācīties? Vai nav tā, ka tur neveicina izglītību?
Tur vnk nav mācībspēku un izglītības iestāžu (kur tad šamās radīsies - ikviens nigga, kas izrāvies no savas vides un intelektuālo noadvancējies, plēš projām no dzimtās Niggustānas uz Airopu vai Pindoscānu). Da i cilvēkēdāji-diktatoriņi piķi iegulda savās pilīs un jaunos uzvalciņos, nevis izglītības iestāžu finansēšanā un celšanā.
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.09.06 15:17:15
daļēji mans vērtējums sasaucas ar Anda Atvara teikto!
Nezinu varbūt neesmu no jums te visjaunākā, bet man personīgi izglītīgas sistēmā pietrūka ka man neiemācīja domāt, izvērtēt, izvēlēties pareizāko... bet gan pēc principa, tas tā ir un viss!!!

Esmu pateicīga kādam cilvēkam, kurš iemācīja domāt, mācītājs kaut gan.. ejot pēc padoma viņš lielākoties nedeva receptes, bet vairākus atbilžu variantus, lai izvērtēju un izvēlos... vai stāstīja gadījumus(anonīmi protams) no citu cilvēku dzīvēm... pat unversitātē man šito nemācīja!!! bet saprotami, jo esam pēcpadomijas upuri!!! kur vis bija jau pieņemts mūsu vietā...
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 09:47:48
Vēl:
1) Apmācību vajag organizēt pēc spējām, nevis pēc vecuma pa klasēm, kur daži nepaspēj, bet citiem nav ko darīt.
2) Jānodala apmācību punkti un zināšanu pārbaudes punkti. Mācīties var visādos veidos - skolas, privātskolas, pašapmācības, kaut vai iegūt zināšanas atklāsmēs un meditācijās, ja izdodās. Protams, valsts piedāvā bezmaksas apmācības pa visiem priekšmetiem.
3) Apgūto zināšanu pārbaude notiek neatkarīgā komisijā, nevis to dara tie paši pasniedzēji/skolotāji, kas mācīja. Tad pazūd visāda veida sliņķu vilkšana aiz ausīm pa klasēm uz priekšu, favorīti, vajātie utt. Kā arī, no otras puses, diploma nopirkšana par naudu un skolotāji - nemākuļi.
4) Eksāmeni tādā veidā kā tagad, nav vajadzīgi: loterija, kur paveicās/nepaveicās izvilkt pareizo biļeti, nejauša zināšanu fragmenta pārbaude. Pārbaudei jābūt pamatīgai, pa visu tēmu. Kaut vai vairākas dienas pēc kārtas. Tēmu var sadalīt pa mazākiem gabaliņiem, piem, fizikā "mehānika", "optika", "elektrība".

P.S. Te ir kāds pedagogs, kas manas trakās idejas varētu profesionāli pakomentēt? Piemēram, sporta nodarbības man kaut kā izpalika. Un tomēr vajag skolnieku iepazīstināt ar pašiem pamatiem no visām mācībām, t.sk. dziedāšana, zīmēšana, u.c. Lai cilvēks sajūt "kas ir kas" un kas viņam vairāk patīk. Šo iepazīstināšanu varētu pat nevērtēt ar atzīmēm. Kaut kas Valdorfa skolai līdzīgs.
Sheksna
# Iesūtīts: 2007.09.07 09:57:54
Piemēram, sporta nodarbības man kaut kā izpalika.
Es teiktu, ka sporta nodarbības ir jākoncentrē uz spēļu tipa nodarbībām, lai būtu interesantāk, jo plika skriešana/vingrošana ir garlaicīga.
Un tomēr vajag skolnieku iepazīstināt ar pašiem pamatiem no visām mācībām, t.sk. dziedāšana, zīmēšana, u.c.
Ja jau mēs te par `kā vajadzētu`, tad es teiktu, ka dziedāšanā būtu nevis obligāti jādzied kaut kādas klasiskās dziesmas vai tautasdziesmas, bet gan jāaprunājas ar skolnieku no sērijas `KĀDA mūzika tev patīk? Kāpēc Tev patīk šāda mūzika? KAS Tev tajā vislabāk patīk?`, lai skolnieks drusku iedziļinās sevī un saprot, kas tad viņam tajā mūzikā patīk/nepatīk (lai nav tā, ka `klausos to, ko klausās klasesbiedri/vecākais brālis, jo tas ir stilīgi` © :D).
Ar zīmēšanu līdzīgi - nebūtu jāspiež cilvēks zīmēt, ja viņš NEMĀK un ja viņam NEPATĪK. Cita lieta, ka cilvēks būtu jāapmāca saprast un atšķirt formas, krāsas, nu vai arī parādīt viņam vizuālās mākslas klasiskos darbus, tāpat apjautājoties, kas patīk/nepatīk, kāpēc patīk/nepatīk. T.i. ne tik daudz orientēties uz zīmēšanu pašam (kam būs talants un patika, zīmēs paši. Kas mācīsies par inženieri, mācīsies rasēt piespiedu kārtā un ar AutoCADu tas pat nav pārāk grūti), cik uz mākslas darbu iepazīšanu, apskatīšanu, saprašanu, novērtēšanu. Kaut kā tā.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:05:56
> Sheksna
Spēles der. Tikai tur pat otrādi - vajag ierobežot laiku, citādi vēl visu dienu spēlēsies.

Jā, iepazīstināšana ir domāta tikai tam, lai skolnieks pamēģinātu visu, lai vieglāk sameklētu "savējo". Kā arī tam, lai būtu priekšstats par to, "kas ir kas".

Nu, un šī foruma kontekstā, pie iepazīšanas vajadzētu pavisam nedaudz pateikt, ka ir dažādi pasaules uzskati, ticīgi, neticīgi, citādi ticīgi. Tā pavisam mazliet, beidzot ar vārdiem "paaugsies, pats sapratīsi".
Te gan sanāk, ka "ticības mācība" (kas būtu ieskats pa visādiem pasaules uzsketiem) vēlāk nevienam nav obligāta?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:15:55
KarotesNav, ir labi pārbraukt pāri centrālajiem pasaules uzskatiem, tak tā kā Skolas orientējas uz savas valsts pilsoņu sagatavošanu šīs Valsts labumam, tad būtu ne tikai neizdevīgi, bet arī nepareizi, mācīt bērnam tikai to, ko viņš grib vai patīk. Piemēram, ja mēs krievu bērniem nemācīsim LV valodu, jo viņiem tā nepatīk un viņi to neizvēlas, mēs zāģējam gan savu gan viņu zaru! Analoģiski ir ar pasaules uzskatu!
Protams, ir izņēmumi, kad Valsts kā Indija vai Singapūra apzināti gatavo speciālistus exportam!
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:19:15
> Mulders
Ja tu kaut ko nebūsi iemācījies, nedabūsi darbu. Vienkārši.
Mans uzskats ir, ka ar varu neko neuzspiedīsi, sevišķi jau bērnam vai pusaudzim. Jābūt ieinteresētībai, kaut vai "gribu nopelnīt" līmenī.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:20:34
> Mulders
Krievu bērni var nemācīties latviešu valodu, viņiem pēc tam būs daudz mazāk darba vietu. Tāpēc arī paši iemācīsies.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:23:16
KarotesNav, bet bērns līdz pat videnei diez vai vispaar domaa kategorijaas nemācos-nav darba!
Sheksna
# Iesūtīts: 2007.09.07 10:25:34
Spēles der. Tikai tur pat otrādi - vajag ierobežot laiku, citādi vēl visu dienu spēlēsies.
Es vēl teiktu tā, ka ļaut skolniekiem pašiem organizēt komandēt un DOMĀT, kā rīkoties, lai uzvarētu. Kā arī iepazīties izvēlēties sev tīkamākās spēles - ne jau visiem patiks futbols vai basketbols. Tai pat laikā atstāt arī iespējas vienkārši skriet vai vingrot, zakoreņelijiem individuālistiem
Jā, iepazīstināšana ir domāta tikai tam, lai skolnieks pamēģinātu visu, lai vieglāk sameklētu "savējo". Kā arī tam, lai būtu priekšstats par to, "kas ir kas".
Gluži manas domas. Spiešanu dziedāt vai zīmēt - ftopku.
pie iepazīšanas vajadzētu pavisam nedaudz pateikt, ka ir dažādi pasaules uzskati, ticīgi, neticīgi, citādi ticīgi. Tā pavisam mazliet, beidzot ar vārdiem "paaugsies, pats sapratīsi".
Te gan sanāk, ka "ticības mācība" (kas būtu ieskats pa visādiem pasaules uzsketiem) vēlāk nevienam nav obligāta?

Laikam jau tomēr līdz vidusskolai izvēles priekšmeti nebūtu tā labākā ideja, bet par ieskatu pasaules uzskatos - pilnībā piekrītu.
tā kā Skolas orientējas uz savas valsts pilsoņu sagatavošanu šīs Valsts labumam, tad būtu ne tikai neizdevīgi, bet arī nepareizi, mācīt bērnam tikai to, ko viņš grib vai patīk.
Nekādā gadījumā. Patikšana/nepatikšana attiecas pamatā uz `talantu priekšmetiem`, kā zīmēšana/dziedāšana. Matemātika, gramatika, vēsture, ģeogrāfija, fizika - gribi vai negribi, patīk vai nepatīk, bet pamatzināšanas šajās jomās ir obligātas.
Piemēram, ja mēs krievu bērniem nemācīsim LV valodu, jo viņiem tā nepatīk un viņi to neizvēlas, mēs zāģējam gan savu gan viņu zaru! Analoģiski ir ar pasaules uzskatu!
Nav jau Latvijā jāmāca, ka islams vai hinduisms ir `vienīgā patiesība`. Bet par to ir jāpastāsta tieši tāpat, kā par kristietību, tieši tā arī sakot - sakarā ar to, ka kristietība pie mums ienāca 1000 gadus atpakaļ, pie mums tā x reizes izplatītāka nekā islams. No kā NEKĀ neizriet, ka kristietība Latvijā ir patiesāka par islamu.
KarotesNav
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:05:26
> Sheksna
Es domāju, priekšmetu izvēle tomēr daudz ātrāk. Visi sāk ar Valdorfa līdzīgu skolu, ieskats un demonstrācija, iespēja "pataustīt" visus priekšmetus. Pēc šīs demonstrācijas ir jābūt skaidram virzienam, kas vairāk patīk. Kaut vai eksaktais/humanitārais. Tad arī priekšmetus var izvēlēties. Protams, ņemot vērā priekšmetu saistības. Lasīt būs jāprot visur, un rēķināšanas pamati tāpat būs vajadzīgi.

Taču fizika, ģeogrāfija, ķīmija - šaubos. Nav vērts mācīt to, kas nebūs vajadzīgs. Tikai pavisam īsu ieskatu un viss.
Šajā sakarā reāls gadījums "iz dzīves" - viens izbijis teicamnieks, t.sk. arī ģeogrāfijā, par gadalaiku miju pajautāts, atbildēja sekojošo: pirmais - ka vasarā siltāks ir tāpēc, Zeme riņķo ap Sauli pa elipsi, un vasarā tā pienāk Saulei tuvāk klāt. Tad - kam vajadzēja visu dižo mācīšanos??
Sheksna
# Iesūtīts: 2007.09.07 11:18:38
Taču fizika, ģeogrāfija, ķīmija - šaubos. Nav vērts mācīt to, kas nebūs vajadzīgs. Tikai pavisam īsu ieskatu un viss.
Ieskatu vajag tādu, lai saprastu likumsakarības. Kalt galvā formulas un nosaukumus nav obligāti.
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 25 , pavisam kopa bijuši: 1245