atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Noklusēt? Pie zvana celt?
Cūkasdziesma
Iesūtīts: 2008.08.22 23:16:32
Facinora ostendi dum punientur, flagitia autem abscondi debent.
Latviski sakot - Noziegumu vajag atklāt un sodīt, bet neglītu rīcību labāk noklusēt.
(No "Dekretālijām" jeb pāvestu sastādītajiem noteikumiem)
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
AutorsZiņas teksts
Cūkasdziesma
# Iesūtīts: 2008.08.22 23:20:34
Jūsu domas?
lēnprātīgais
# Iesūtīts: 2008.08.23 00:04:12
Cūkasdziesma

Es piekrītu, lai gan juridiskajās lietās neiesvaidītam dažkārt varētu būt grūtības atšķirt neglītu rīcību no nozieguma. Man varbūt šķiet, ka esmu atklājis noziegumu, bet izrādās - tikai neglīta rīcība...un esmu to jau piekāris pie lielā zvana...
Balss
# Iesūtīts: 2008.08.23 00:41:56
Pāvesti reizēm gudri ļaudis, reizēm ne tik gudri...
Nesen vēl pārāk ilgi noklusēja savu pedofīlu lietas, tās laikam ieklasificējot pie neglītas uzvedības, ne noziegumiem...

Ar to noziegumu celšanu gaismā ir laikam skaidri. Neskaidri ir tad, ja kāds sāk apsūdzēt otru noziegumā, lai gan ne nozieguma, pat ne neglītas rīcības nav bijis.

Bet tiesājam jau mēs, cilvēki, katrs pēc sava mēra:

Blēdim visi citi liekas blēži,
godīgajam - visi godīgi,
melim- visi meļi, u.t.t.

Neglītas rīcības vērtējums vienmēr būs subjektīvs:
vienam liksies - re, kāds asprātīgs džeks, iztaisīja varenu joku. Citam liksies - kā tā var apņirgt cilvēku...

Vienam liekas -sadedzināt kamīnā dzīvu balodi un vēl ielikt savu varoņdarbu apskatei you tube ir varens joks.
Citam tas liksies - mežonīgs sadisms...
p.l.dassy
# Iesūtīts: 2008.08.23 07:22:11

manuprāt tas atkarīgs no situācijas... ja muļķīga rīcība kādam ir nodarījusi pāri, tad labāk gan neklusēt!
Balss
# Iesūtīts: 2008.08.23 09:03:21
28 Liecinieks, kas pats nelietis, apsmej tiesu, un bezdievju mute ar labpatiku norij ikkatru dzirdēto netaisnību
Salamana pamācības 19:28

4 Ja jums ir sūdzības par laicīgām lietām, vai tad jūs ieceļat tādus par tiesnešiem, kas nav cienīti draudzē?
5 To es saku jums par apkaunošanu. Vai tad jūsu vidū nebūtu neviena prātīga vīra, kas brāļu starpā varētu tiesu spriest?
6 Bet brālis iet tiesāties ar brāli, un tad vēl pie neticīgajiem.
7 Jau tā nav laba lieta, ka jūsu starpā vispār tiesājas. Kādēļ jūs labāk nepaciešat netaisnību? Kādēļ jūs labāk nepanesat pārestību?
8 Bet jūs darāt netaisnību un pārestību un to vēl brāļiem.

1.vēst.kor.6.nod

Balss
# Iesūtīts: 2008.08.28 01:13:29
Olita
Visai grūti ir novilkt robežu starp neslavas celšanu, aprunāšanu (tā to varētu iztulkot) un patiesības celšanu gaismā.
Varbūt jāpadomā - kāds būs rezultāts, labums neglītās rīcības izgaismošanai - vai tas palīdzēs darītājam to apzināties un atgriezties?
Jeb vai tas tikai panāks vecumveco senzināmo rezultātu - jo vairāk ***** maisa, jo vairāk tas smird... (Sorry!)
Cūkasdziesma
# Iesūtīts: 2008.08.28 11:11:56
Es vienkārši pievērsu uzmanību tam, ka šis ieteikums ierakstīts pāvestu sastādītās "dekretālijās". Tās laikam ir tādi kā baznīcas iekšējās kārtības un uzvedības noteikumi. Viņiem noteikti bija kāds nolūks, kādi motīvi. Kam šāds princips nāk par labu. Pāvestiem? Baznīcai? Kristiešiem? Misijai?
Hermanis
# Iesūtīts: 2008.08.28 11:54:06
No vienas puses, tiešām, labs jautājums. No otras puses katoļu teoloģija un mācība luterāņiem būtu kritiski izvērējama, ko arī Cūkasdziesma norāda. Es protams neesmu tā objektīvākā persona, kas komentētu katoļu pāvestu sacerējumus (jāatzīstas, ne īpaši tas interesē), taču gribētu vērst Jūsu uzmanību uz katoļu teoloģisko uzskatu atšķirību. Mariānisms, pāvesta nemaldīgums, hierarhiskais svēto kults (kā gan lai nerodas asociācijas ar Romas politeismu) tradīcija un starp tiem JD ir tikai viens no viņu teoloģijas balstiem, bet ne par to šoreiz ir stāsts.

Manuprāt kritērijs neglītas rīcības publiskošanai ir tikai viens, vai to noklusējot, turpmāk nebūs iespaids uz citiem. Nu piemēram, ja kāds ierindas pilsonis (lūdzu nepiesieties formulējumam, slinkums meklēt citu) pārkāpj laulību, tā ir viņa un viņa ģimenes lieta. Savukart ja to izdara cilvēks, kuram ir kāda vara, garīga vai politiska, teiksim garīdznieks, jeb politiķis, tad tā vairs nav gluži viņa privāta lieta. Neiet runa, ka sabiedrībai būtu kāda,daļa, kas ar ko guļ vai neguļ, bet jautājums ir par uzticamības principa pārkāpšanu. Ja ir spējīgs piekrāpt savu laulāto, tad kāpēc lai viņam uzticētos citās lietās? Ja neglītās rīcības darītāja (ne)darbi citās jomās var iespaidot plašāku cilvēku loku, nekā tikai piemēram viņa ģimeni (par ko arī varētu diskutēt), tad lai izvairītos no turpmākas netaisnības par to ir jābrīdina.

Var jau par šo visu filozofēt gari un plaši, taču ieteiktu palasīt Viena gudros vārdus MT 23 nodaļā, kur jau arī nerunā par noziegumiem.

23 Vai jums, rakstu mācītāji un farizeji, jūs liekuļi! Jo jūs dodat desmito tiesu no mētrām, dillēm un ķimenēm un atstājat bez ievērības svarīgāko bauslībā: tiesu, žēlastību un ticību. Šo jums bija darīt un to neatstāt.
24 Jūs aklie ceļa rādītāji, kas odus izkāšat un kamieļus aprijat.
25 Vai jums, rakstu mācītāji un farizeji, jūs liekuļi! Jo jūs šķīstāt kausa un bļodas ārpusi, bet no iekšpuses tie ir pilni laupījuma un negausības.
26 Aklo farizej! Šķīstī papriekš kausa un bļodas iekšpusi, lai arī to ārpuse top šķīsta.
27 Vai jums, rakstu mācītāji un farizeji, jūs liekuļi! Jo jūs esat līdzīgi nobaltētiem kapiem, kas no ārpuses izskatās jauki, bet no iekšpuses ir pilni ar miroņu kauliem un visādu netīrību.
28 Tā arī jūs, no ārpuses gan izrādāties ļaužu priekšā kā taisni, bet iekšpusē esat pilni liekulības un netaisnības.
29 Vai jums, rakstu mācītāji un farizeji, jūs liekuļi! Jo jūs ceļat kapenes praviešiem un izgreznojat taisno kapu pieminekļus un sakāt:
30 ja mēs būtu bijuši mūsu tēvu laikos, mēs nebūtu piedalījušies praviešu asins izliešanā.
31 Tātad jūs dodat liecību par sevi, ka jūs esat praviešu slepkavu bērni.
32 Jūs tad arī piepildāt savu tēvu mēru.
33 Jūs čūsku un odžu dzimums, kā jūs izbēgsit no elles sodības?
Cūkasdziesma
# Labojis Cūkasdziesma: 2008.08.28 13:01:24
Hermanis

Man liekas, ka šajā rakstu vietā Jēzus nerunā par to, vai jāpublisko neglītas lietas, ko esam uzzinājuši par citiem cilvēkiem, t.sk. amatpersonām. Man liekas, viņš runā par to, ka ir liekulīgi vēlēties saņemt no apkārtējiem apbrīnu un pagodinājumus par svētumu, kura iekšā nemaz nav. Ka vajag mainīties iekšēji, lai ārējā izturēšanās būtu sekas iekšējam stāvoklim.

Bet, aplūkojot tavu piemēru - iedomāsimies, ka garīdznieks pārkāpj laulību, pavedina draudzes meitenes un sievietes. Noziegums tas nav, neglīta rīcība gan. Viņu par to atceļ, jo kā tu pareizi norādi, tas nav savienojams ar mācītāja amatu. Vai ar to pietiek, vai arī viņa neglītos darbus vajadzētu izstāstīt visai pasaulei?
Mulders
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:03:42
CDziesma...

Vienkārši - runā zem 4 acīm, ja neklausa, zem 8, ja neklausa zem 16, ja neklausa zem 32, jan eklausa, zem 64, ja tad neklausa, tad saliek pa ķobi un izmet laukā!

Tā kaut kā!
vilks
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:07:50
Mulders
Nu tas, ko Tu saki, ir skaidrs. Bet jautājums - ja nu tas, par ko cilvēks runā ar otru zem 4,8,16 u.tml. acīm nemaz viennozīmīgi nav antikristīgs noziegums, ko tad? Ja dažiem liekas, ka ir, bet citiem - ka nav?
Cūkasdziesma
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:12:02
Mulders

Man patīk tavs stils! Tā kaut kā!
Mulders
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:18:17
vilks, ja dažiem liekas ka ir, tad tie, kas liekas ka nav, iet savā kambarī un muļķojas, bet neapgrēcina tos, kam liekas, ka ir!
Mulders
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:18:35
CDziesma, nu es esmu tortes gabaliņš, nevaru nepatikt
vilks
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:20:38
Mulders
He he, bet ja nu runa ir par LELB finansēm, nevis to, ko Tu domā?
Hermanis
# Iesūtīts: 2008.08.28 13:53:11
Cūkasdziesma
Man gan liekas, ka Viņš šeit runā par noteiktu amatpersonu loku (kas ir reāli un dzīvi laikabiedri). Bez tam, arī Jūsu tēmas uzstādījumā nebija norādīts, ka ietu runa par konkrētiem cilvēkiem, bet rīcību, par ko arī runā Rakstu vieta.
Atbildot uz jautājumu -
Vai ar to pietiek, vai arī viņa neglītos darbus vajadzētu izstāstīt visai pasaulei? Ja ir bijusi atbildes rīcība, tad es domāju, ka tas jau ir otršķirīgi. Pieņemu uz to varētu skatīties no diviem aspektiem- 1 tas ir kā suņa sūds, kas laikam ejot sabirzīs putekļos. 2 tas ir kā apslēpta ola, jo ilgāk to slēpj jo trakāk tā smird.
Cik nu es atceros baznīcas vēsturi, lietas kuras mēģina apslēpt, nākot gaismā nodara daudz lielāku postu nekā tās savlaicīgi un godīgi atzīstot. Visnesenākis piemērs ir Balss pieminētais katoļu pedofīlijas skandāls.
Turklāt jāņem vērā ka dzīvojam informācijas laikmetā, kad noslēpt kaut ko ir krietni grūtāk nekā pirms gadiem kad Pāvestu domas tikka atzītas par nemaldīgām.
Atklātība ir veids kā izvairīties no turpmākām kļūdām. Tas ir demokrātiskas sabiedrības pamatu pamats. Ja neuzskatam šīs vērtības par būtiskām, tas tad jau ir cits jautājums.
Mulders
# Iesūtīts: 2008.08.28 15:31:33
vilks, ja nav nelikumība... tad... tad laikam lūdzam dievu spēku mainīt ko var mainīt, pazemību - samierināties ar to ko nevar mainīt un gudrību atšķirt pirmo no otrā!
vilks
# Iesūtīts: 2008.08.28 15:41:40
Mulders
Bet sakām vai nesakām? Mēģinām mainīt vai nemēģinām? Tas, redz, man šķiet visai sarežģīts jautājums.
Mulders
# Iesūtīts: 2008.08.28 15:45:40
vilks, tātad pietrūxt gudrības!

Jo ja tu nedari neko nelikumīgu un otra puse nedara neko nelikumīgu, tad kamdēļ lai tu ietu pret savu sirdsapziņu un nerīkotos?
vilks
# Iesūtīts: 2008.08.28 15:50:29
Mulders
Tātad, ja sirdsapziņa liek, tad arī Baznīcas iekšējie jautājumi jāceļ gaismā.
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 171 , pavisam kopa bijuši: 9316