atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par ticību cik tālu kristīgās vērtības ir saistītas ar Kristu?
Voldemārs
Iesūtīts: 2007.05.27 14:04:40
Vēlējos uzzināt Jūsu viedokļus par kristīgu vērtību un Kristus personas/darba nepieciešamo saistību.
Pārdomas man radās pēc tam, kad iepazinos ar diviem mācītāju rakstiem.
Pirmais ir mācītāja Jura Rubeņa raksts "Vērtību liktenis nākotnes Eiropā. Morāles un ētikas vieta kontinenta dzīvē" (iekš Teoloģija: teorija un prakse. Mūsdienu latviešu teologu raksti, I. - b.v.: Zvaigzne ABC, b.g. - 111. - 131.lpp.)
Otrā ir arhibīskapa 26.maija intervija Latvijas avīzei.
Nevienā no šiem rakstiem nebija runāts par Kristus krusta nopelnu, par Viņa izšķirošo nozīmi cilvēka pestīšanā.
Nevienu nevainoju, bet laikam esmu harizmatisko kustību ietekmēts, kuras nekaunās atkal un atkal piesaukt Kristus vārdu. Varbūt tas ir par daudz kā to dara viņi, bet vai nav par maz neminēt Kristus vārdu nemaz?
Tieši tādēļ vēlos uzzināt arī citu viedokļus par Kristus un kristīgu vērtību saistību.
. 1 . 2 . >>
AutorsZiņas teksts
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.27 14:10:34
Pirmās pārdomas par kristīgām vērtībām, neapšaubāmi ir saistītas arī ar plašāku informācijas loku, ne tikai ar Kristu. Te ir jautājumi par monoteismu, Dievu Radītāju... Taču par tiem runā arī jūdaisms un islāms.
Tātad, plašāk runājot par kristīgām vērtībām, bez Kristus pieminēšnas, te ir jāņem vērā fakts, ka īstenībā runājam nevis par kristīgām, bet monoteistiskām, ābrahāmisku reliģiju vērtībām.
Tā nu rodas jautājums, vai ir pareizi lietot terminu - kristīgs - attiecībā uz vērtībām, kas var attiekties arī uz nekristīgām (nejaukt ar pretkristīgām) vērtībām.
Nākošais jautājums, cik daudz kristiešiem ir nepieciešams veltīt uzmanību šādām vērtībām?
Apzinos, kristietim ir (vajadzētu būt) plašs interešu un atbildību loks, bet vai pirmajām lietām nav jābūt pirmajām?
Jau iepriekš pateicos par Jūsu viedokļiem!
Uldis
# Iesūtīts: 2007.05.27 17:11:10
Redzi, Voldemār, tu esi uzdevis jautājumu, uz kuru pats pēc tam esi devis atbildi. Var uzdot tādus retoriskus jautāumus kā, piemēram, vai vērtība bez Kristus ir vērtība; kas ir galvenās vertības, kuru dēļ mēs galu galā dēvējam sevi par kristiešiem, Kristus sekotājiem. AApmēram tā.
klusētājs [84.237.209.35]
# Iesūtīts: 2007.05.27 20:00:19
Nevienā no šiem rakstiem nebija runāts par Kristus krusta nopelnu, par Viņa izšķirošo nozīmi cilvēka pestīšanā

varu tik padalīties pārdomās par J.Rubeņa rakstu, jo ar otru pieminēto vēl neesmu iepazinies......un es, Voldemār , nevaru piekrist Jūsu paustajam viedoklim: lasot un pārldomājot minēto rakstu, manā uztverē, tieši Kristus - Dieva dzīvā atklāsme, ir tas, kas ir ši raksta pamats - pēc būtības , nevis klišejiskās frāzēs.
klusētājs [84.237.209.35]
# Iesūtīts: 2007.05.27 20:01:17
raksts analizē mūsdienu situāciju, runā par aktuālo un notiekošo - par pasauli, kurā joprojām, lai cik tā varbūt šķiet sekularizēta, valda un īstenojas Dieva žēlastība ikvienam.......paustās radošās idejas, skatpunkti, ir veids, kā mūsdienu cilvēkam izprast evanģēlija vēsts nozīmību un jēgu savā dzīvē .......manuprāt, raksts ir pat ļoti aktuāls: kaut vai tādēļ, ka man līdzās ir cilvēki, kuri vēl nav Kristu iepazinuši, nav tendēti uz reliģiozitāti. šis beidzot ir raksts, kuru varu ieteikt domājošiem un meklējošiem cilvēkiem, kuros teoloģiski-dogmatiska frāžainība izraisa vienīgi alerģiju.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.27 20:39:35
Uldi !
Es gan vairāk pretendēju uz diskusiju, kurā uzdevu jautājumus un sāku ar padalīšanos no sava skatu punkta.
Klusētājs !
Man nav atbildes uz jautājumu, bet vēlme padiskutēt.
Jūs saskatījāt tur to, ko es nesaskatīju. J.Rubeņa raksts bija interesants, nenoliedzu, vēl vairāk, piekrītu. Man bija šis tas, ko "aizliku aiz auss". Šis tas bija jau labi zināms (I Moz.), bet Kristu es tur nesaskatīju, ne tieši, ne netieši. Tikai jautājums tad ir par to, vai ir vērts mudināt uz vērtībām, bet nerunāt par Kristu?
Manuprāt, arī musulmanis varētu ļoti labi runāt par sekularizācijas postu un Dieva ignoranci, bet vai ar to vairotos kristīgas vērtības?
Jau minēju, ka vērtības var pārklāties un pārklājas, bet specifiski kristīgas tās var būt tikai, ja tajās ir runa par Kristu - (iedzimto)grēku, grēka pelnīto taisno sodu un Kristu, kas glābj.
Saprotu arī to, ka katreiz, kad vien ir runa ar kristieti, nav obligāti jāiepin Kristus vērds (piemēram, par 1Formulu), bet tik izvērstos rakstos, Kristus, manuprāt, varēja būt pieminēts, it īpaši, ja runā par kristīgām vērtībām.
J.Vanaga intervija Latvijas avīzē jāmeklē LA mājas lapā
klusētājs [84.237.209.35]
# Iesūtīts: 2007.05.27 22:32:35
Jūs saskatījāt tur to, ko es nesaskatīju ......varbūt tādēļ, ka neesmu teoloģiju studējis, datu bāzu atšķirības, ja varētu tā teikt.
mēģināšu izklāstīt savu domu gājienu: manuprāt mūsdienu sab. lv ir visnotaļ greizs preikšstats par Dievu, kādu to atklāj Kristus. un arī par kristietību(sekošanu Kristum), kas realizējas Baznīcā.(piem. inkvizīcija, korumpētība, vienaldzība utt.) tad man šķiet ļoti būtiski skaidrot saprotamā, ar mūsdienu dzīvesveidu un notikumiem paskaidrotā veidā tādus kristietības teoloģijas jēdzienus kā: grēks, pestīšana , žēlastība u.c.
Uldis
# Iesūtīts: 2007.05.27 22:38:58
Voldemārs. VAi tu nevarētu man norādīt vai pat atsūtīt šo JR rakstu? Ar interviju ar JV esm pazīstams.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.28 00:09:20
klusētājs !
domāju, ka problēmas ar kristīgo kontekstu lv sabiedrībā ir, bet kā tas attiecas uz jautājumu?
Uldi !
Esmu norādījis atsauci uz JR rakstu, tas ir viņa paša veidotajā antoloģijā.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.28 07:10:49
Neesmu lasījusi ne vienu, ne otru... bet tendence nerunāt tieši par Kristu ir vērojama arī šeit forumā.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.28 08:51:58
Voldemārs, manuprāt tu radi māxlīgu "false dihotomiju". Es gan neesmu lasiijis tevis minētos rakstus, bet Kristietībā ir sava morāle. Pati morāle un bauslība taču izriet no Dieva dabas. Tas jau nav nekas slikts ja rietumu kultūra šo savu morāli sauc par "kristīgām vērtībām" jo rietumos tieši to ienesa kristieši.
Tas ka šī morāle ir kopīgam visām abrahamiskajām ticībām, tas jau nemazina kristietības vērtību. Tieši otrādi, tamdēļ ka šīm reliģijām tomēr kaut kas ir kopīgs, manuprāt ir lielāka iespēja tām sludināt un atklāt to Personu, no kā dabas arī šīs vērtības izriet. Nu un tādas lietas kā "nav lielākas mīlestības, ja kāds atdod savu dzīvību par saviem draugiem" manuprāt ir pat ļoti kristīga vērtība.
Runājot par "kristīgām vērtībām" skaidrs ka vairāk dzird bauslības daļu ne evanģēliju, tad no šāda aspekta Kristus vārds patiešām var tikt mazāk izrunāts.
Bet reāli kur ir balanss starp "par maz Kristus" un "par daudz Kristus" būs apmēram tur pat kur "par maz sāls" un "par daudz sāls"! Katram savādāk liksies. Redzi laicīgajai pasaulei jau viena vienīga J. Vanaga uzstāšanās ir par daudz, bet tiem pašiem harikiem Kristu vajag katrā autobusa pieturā.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.28 10:15:35
Mulder un tomēr.. Zaudējot Kristus vādru kristietība pārtop par humānissmu vai labu morāli...
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.28 10:28:37
vai šī ir tā intervija?
http://www.apollo.lv/portal/news/articles/100659
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.28 10:32:31
Mulder !
Tāpēc jau arī man nav atbildes, bet jautājums.
Fakts ir tāds, ka cilvēks ir reliģisks, vienalga kāda ir šī reliģiozitāte, tā pastāv. Vai tad mēs arī to sauksim par kristīgu lietu?
Jautājums vairāk ir par to, kas Eiropai ir vajadzīgs konkrēti kristīgs un kā to nest? Jo tikai un vienīgi runājot par monoteiskām vērtībām, mēs čakli papildināsim musulmaņu rindas, kuri ne tikai par tām runā, bet dedzīgi aizstāv (ar to kristiešiem reizēm pieklibo).
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.28 10:52:00
Kaut ..
Liekas, tā ir īstā
Mulder !
domāju, morāles lomā abi (JR un JV) runā/raksta ļoti labi. Īpaši jāatzīst , mūsu arhibīskaps arvien par homoseksuālo jautājumu loku ir pratis izteikties ļoti labi un labāk (varbūt tas ir tendenciozi) par J.Pujatu. Taču es jau neapspriežu, cik labi par vispārējo vērtību loku ir runa (bet tas ir labi), vēlos jautāt par to, vai varbūt varēja to papildināt arī ar Kristus pasludinājumu.
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.05.28 11:04:32
Izlasot to interviju arhibīskaps atceras, kas viņš patiesībā ir, tikai pirmajā un pēdējā intervijas jautājumā! Tā parasts cilvēks, kas izsaka savas domas... (visu cieņu arhibīskapam)
bet man patika un varu piekrist: ".. es izteicu prognozi, ka pienāks brīdis, kad cilvēku sauks par nenormālu tādēļ vien, ka viņš turas pie normāliem, tradicionāliem uzskatiem. " (varēt vēl piebilst kristīgām vērtībām - agrīnās baznīcas)
un 100% bez piebildēm piekrītu:
atbildei uz pirmo jautājumu, konkrērti:
" Lamāties un mest mēslus ir cilvēka necienīgi. Sevišķi kristiešiem. Kristīgas vērtības nevar aizstāvēt ar nekristīgiem paņēmieniem. " G. Bākulis vēl teica, ka abi viņi nepareizi rīkojas, vieni iet un popularizē homuseksualitāti, otri mētajas, lamajas. (aptuvenais citejums)

Voldemār, ko tu savādāk būtu atbildējis nekā arhibīskaps? Kurā jautājumā tur būtu pieminējis Krsitu un viņa nopelnu? Jo, manuprāt, tie jautājumi ir tīri sadzīviski!
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.28 11:12:45
kaut, nu paga paga... kur rakstiits, ka runaajot par kristiigaam veertiibaam aka moraali, teema obligaati ir teologjija? Tieshi otraadi manupraat, ja tu katra teikuma galaa Kristus vaardu piemin, tad pieluuko ka 2ais bauslis pret tevi neliecina! Nevajag jau teemas putrot, tas vot ir harikiem, ka shie dajebko grib par teologjiju paarveerst. Nu zheel neesmu rakstus lasiijis - bet nu ko tagad dariit nabaga maaciitaajam, ja shim gribas pamoralizeet... nu moralizeet var arii iipashi Kristus vaardu nepieminot, njemo veeraa ka bausliibas sludinaashana ir Kristus "svešais darbs"
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.28 11:15:29
Voldemārs, tad runājot par to kā nest kristietību eiropā un kā atmodināt eiropu, tad būtu vienkārši jāapelē pie Kristīgās filosofijas. Kaut vai tas pats Augustīns, Justīns būtu jāpaceļ. Jāatgādina kur Eiropa sākās! Domāju ka kristīgās vērtības būtu rodamas māxlā un kultūrā, kuru eiropa aizmirst, bet ja paskatās, tad visa eiropas māksla ļoti daudz smēlās tieši kristietībā un caur to runāja.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.28 11:18:29
Kaut ..
Baidos, ka līdz tik labi formulētām un saturīgām atbildēm man vēl tālu, bet par Kristu tur īsti nav
Saprotu, ka homoseksuālās lietas Rīgā tieši nav saistītas ar Kristu, bet varbūt tomēr varēja minēt par viņu iespēju nākt pie Kristus, arī prezidents un situācija Igaunijā nav tieši ar Kristu saiustītas, bet varbūt te varēja kaut ko runāt par Kristus lomu integrācijas jomā
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.28 11:40:12
Mulder, ļoti labi zinu... bet manuprāt intervijā Jānis Vanags pārstav - prezentē oficāli LELB un tā jau tad sanāk ka oficāli LELB par Kristus nopelnu nerunajam, tā ir katra sirdslieta!?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.28 12:07:07
kaut, Voldemārs vai nav tā ka mēs te runājam par misiju? Par misiju pašmājās?
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 146 , pavisam kopa bijuši: 13201