atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par kristīgu dzīvi Dainu skapis lai izkrīt pa logu
Merlins
Iesūtīts: 2010.06.03 09:07:13
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
AutorsZiņas teksts
Merlins
# Labojis Merlins: 2010.06.03 09:07:45
Vai Dainu skapis ir latviešu Pandoras lāde?

"... Atsaucoties uz Hantigtona, Toinbija (Samuel Phillips Huntington, amerikāņu politikas pētnieks; Arnold Joseph Toynbee, britu vēsturnieks un civilizāciju pētnieks – red.) teorijām, pēc civilizācijas rādītājiem, ja pieskaitām sevi Rietumu kristietībai – luterāņiem, katoļiem, tad piederam Eiropai. Tiklīdz sakām, nē, mēs esam dievturi, dainu skandinātāji un teicēji, mēs pārejam austrumkristietības robežu, kas attiecināma uz Krieviju, un pat vēl tālāk – pie čukčiem, ziemeļmongoloīdiem. Pie ciltīm.

Ciltis nekad nav izveidojušas valsti. Tā kā par [nācijas] atslēgas svētkiem uzskatām Jāņus, tad esam cilšu cilvēki. Kad profesors [Visvaldis] Klīve rakstīja savu Reliģiju vēsturi, viņam bija liels metodoloģisks jautājums, ko viņš nevarēja atrisināt: kur likt seno baltu reliģiju? Tās “astes” labi saskatāmas Latvijas un Lietuvas folklorā, sadzīves rituālos, kapu kultūrā. Vai likt tās pie Austrālijas, Austrālāzijas, Ziemeļu cilšu reliģijām? Tas ir, pie analfabētu un necivilizēto tautu sadaļas. Pirmā doma Klīvem bija, ka jāliek tur. Beigās atrada kompromisa variantu – ielika pie senajām mirušajām Eiropas reliģijām. Bet te ir problēma. Mums tā nav mirusi. Mēs joprojām sevi ar to identificējām.

Pat neapzināmies. Mums liekas, ka mēs bāleliņi. Bet tie bāleliņi pasaules kopainā izskatās diezgan nožēlojami. Tāpēc domāju, ka lielākā laime mums būs, kad pa logu izkritīs Dainu skapis un pazudīs."
vilks
# Iesūtīts: 2010.06.03 09:23:45
Interesants raksts. Daudzējādā ziņā Taivānam piekrītu, īpaši attiecībā uz ideoloģijas zudumu un hedonismu, kas ved uz latviešu kā tautas un vispār Rietumu kultūras izzušanu. Un to, ka kristietība pārsvarā lieto novecojušu valodu, kas cilvēkiem vairs bieži vien neko neizsaka.

Vai tieši tautasdziesmas pie tā ir vainīgas, nezinu. Droši vien ir tā - ja latvieši gribēs izdzīvot un atradīs kādus veidus, kā to darīt, tad izdzīvos, ja ne - nu tad neizdzīvos. Neko darīt. Nebūs ne pirmā, ne pēdējā izzudusī tauta virs zemes.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 09:36:20
Vakardienas "Labo Cilvēku" politiskais šovs uzrunājis?

Nu Taivāns ir savā elementā. Kā allaž provokatīvs.


Bet ir jau vēl arī citi labi citāti - Kas ir iedragājis latviešu pašapziņu?

Dullais Dauka gribēja redzēt horizontu, noslīka. Cibiņš gāja mācīties, nosala. Atraitnes dēls nomira ar diloni. Lāčplēsis apķērās apkārt Melnajam bruņiniekam un abi kopā ievēlās dzelmē. Sprīdītim piedāvā princesi un pusi karaļvalsts, bet viņš labāk iet uz mājām. Nav neviena veča, kas būtu izlauzies, sadevis visiem pa purnu, paņēmis princesi, pusi karaļvalsts un dzīvojis laimīgi tālāk.




lai Latvija kļūtu par modernu un ekonomiski spējīgu valsti, ir jācīnās pret daudzām latviešu vērtībām

Un mazliet interesantāks -
Romantisko latviešu kultūras koncepciju (tāpat kā racionālo padomju koncepciju) uztrauc sabiedrības heterogenizācija. Atšķirīgais tiek izslēgts no kultūras kā netīrais, nesistēmiskais. Kultūra ir reducēta līdz priekšrakstiem, to neuzskata par simbolisku resursu, ko indivīdi varētu izmantot, lai meklētu jēgu negaidītās situācijās, skaidrotu savu neatkārtojamo dzīves pieredzi. Koncepcija neatzīst heterogēno kultūras orientāciju maisījumu, bet postulē loģisko progresīvo attīstību. Vienveidība nepieļauj individuālo un kolektīvo identitāšu spēli, eksperimentu, sāncensību, jo tas var notikt tikai atšķirības vārdā. Individuālā kreativitāte ir pakārtota preskriptīvās kultūras kontrolei, kuru savukārt šaura intelektuāļu elite kontrolē ar valsts varas aparāta finansiālo atbalstu.



Aivars
# Labojis Aivars: 2010.06.03 09:49:10
vilks
Ar tautasdziesmām tā problēma vare`tu būt tikai, ja tās pārlieku tiek glorificētas, savādāk (pat neskatoties uz Kr. Barona selektīvo izvēli) daļa no tām sadara gana kristīgu lādiņu, un neapšaubāmi ir arī daļa no nacionālās kultūras.
Bet problēma noteikti ir allažais latviskās kultūras `rezervāta` gars, kas kaut kur 19/20 gs izveidojas saprotamos apstākļos, gan kā reakcija uz pārkrievošanu, gan kā sekas panslavofīļu naidam pret eiropu un vāciešiem partikulāri.
Kaut kad skatījos poļu filmu par pirmskara un kara laika poliju, kur šie vilka laukā savu antīko džezu. Aizdomājos, ka neko par tādu virzienu latviešu mūzikā no tā laika nezinu, izņemot varbūt Dārziņa "Melanholisko` un "Nostaļģiju`, kas ar jau par `augstās mākslas martīru` tiek pārvērsts skolā, jo redz ļaunais Sibelius nejēdza šo novērtēt.
Tad, kad šis ksenofobais noliegums, lai apliecinātos, sasotpas beigu beigās ar vidējā latvieša ignoranci kā pret svešu kultūru, beigās neiepazīstot arī savējo un nespējot īsti tajā orientēties, beigās sanāk kaut kāds pokemonu (pocket monster) lāčplēsis, kas Līgo svētkos nāk kā bonus miestiņa sixpakai, gluži kā spidermena žetons kukurūzas pakai visu pārējo gadu.
masiks [212.93.96.2]
# Iesūtīts: 2010.06.03 09:57:03
Pilnīgi piekrītu. kosmopolītisms, makdonalds™, kokakola™ un hamburgeri rullē, vieno, un nodoršina kolektīvu laimīgu nākotni.
incognito
# Labojis incognito: 2010.06.03 09:58:28
Par džezu runājot - nu bija tāds Oskars Stroks, no Rīgas dzimis Daugavpilī, neesmu gan pārāk pārliecināts, ka latvietis. Bet viņa skumjie tango ir brīnišķīgi.
Bet par Taivāna viedokli - man liekas, viņš kļūdās iekš pieņēmuma, ka identitāte ir kaut kas viengabalains, resp. - vai nu mēs esam cilts, vai arī kristīgi eiropieši. Bet arī eiropas identitāte jau ir kompleksa, tur ir gan kristīgā daļa, gan antīkā, grieķu - romiešu, gan `cilšu` daļa - franku, gotu, huņņu un tā tālāk.
Respektīvi, Taivāna provokatīvums ir pārliekas vienkāršošanas rezultāts.
vilks
# Iesūtīts: 2010.06.03 09:59:33
incognito
Bet viņa skumjie tango ir brīnišķīgi.
tas jau labi ka brīnišķīgi, bet ko tas dod, ja neviens par viņu neko nezina?
incognito
# Iesūtīts: 2010.06.03 10:00:44
vilks
Kā nu nezina? Viņu vienkārši nepieskaita pie latviešu kultūras un pareizi jau ir.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 10:01:59
incognito
Lūk, lūk - neesmu gan pārāk pārliecināts, ka latvietis. Nu bet Krēmers ir daļa no latviešu kultūras vai nav? Eizenšteins? Ko darīt ar Kluci? Ilzi Liepu? Marisu Jansonu?
Merlins
# Labojis Merlins: 2010.06.03 10:20:15
Varbūt runa ir, Solvitas Āboltiņas vārdiem sakot , par "visu tautību latviešiem"? "Mēs ticam nacionālai valstij, kurā ciena visu tautību latviešus."
Mārtiņš
# Labojis Mārtiņš: 2010.06.03 10:30:07
Šķiet, ka vienreiz jau tika apspriests šis Taivāna raksts.

Jā, patīk vai nepatīk, analītiskajā daļā par bāleliņu sindromu un situācijas analīzē viņam ir daudz taisnības. Bet ieteikumu nav. Manuprāt, Taivānam un citiem, kas ar asu prātu uzrāda problēmas utt., tomēr ir robežšķirtne, aiz kuras viņi nevar, ja nevēlas ieskatīties - Dzīvā Dieva atzīšana. Bez tās tas paliek nekas vairāk kā grēka un grēka vara esošu cilvēku kļūdu analīze un visi mēģinājumi uzlabot situāciju ir kā kruķu stutēšana, nerūpējoties par lauzto kaulu dziedēšanu.

Pie kam, lai situāciju uzlabotu (šajā gadījumā par latviešu nācijas un kultūras uzplaukumu) svarīga ir ne tik daudz detalizēta esošo problēmu analīze, cik pareizs mērķis un pamats. Šis pamats uz kā būvēt ilgtermiņa panākumus ir nekas cits kā tikai Rakstos paustā patiesība: Sal. pam. 1:7 Bijība Tā Kunga priekšā ir atziņas sākums.
masiks [212.93.96.2]
# Iesūtīts: 2010.06.03 10:35:20
Aivars
Ko darīt ar Kluci? Ilzi Liepu? Marisu Jansonu?
Vai tad nevar tur pat kur skapi? Logs par šauru?
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 10:40:34
masiks [212.93.96.2]
Visu ko jau var. Bet jautājums tāds - vai viņi ir latviešu kultūrai, vai krievu kultūrai būtiski? Pieņemu, ka Krievijā viņi netiek saukti ekskluzīvi par latviešu kultūras grandiem. Kas ir būtisks nacionālās kultūras piederībai - pareizi raduraksti, vai pareiza attieksme, vai vienkārši rosīšanās kopējā kultūras telpā?
masiks [212.93.96.2]
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:25:05
Aivars
Kas ir būtisks nacionālās kultūras piederībai - pareizi raduraksti, vai pareiza attieksme, vai vienkārši rosīšanās kopējā kultūras telpā?

a kas tas ir par zvēru - nacionālā kultūras piederība?
Merlins
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:27:10
Viens čigānu misionārs man stāstīja, ka viszemākā statusa čigāns sevi apzinās pārāku par jebkuru latvieti tādēļ vien, ka viņš ir čigāns un pieder pie unikālas tradīcijas. Man šķiet, ka latvieši lielā mērā jūtas tāpat. Ja Taivānam ir taisnība un latviska Latvija jau ir kā apdzisušas zvaigznes gaisma - kas latviešiem paliek pāri, ar ko dzīvot?
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:33:06
masiks [212.93.96.2]
Re, tu jau arī pārleci Krēmeram, un pieķēries latviskiem uzvārdiem, lai gan tas pats Klucis konkrēti Latvijas valsts kultūras vēsturē būs mazāku pienesumu devis nekā pirmais.
masiks [212.93.96.2]
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:34:13
Merlins
Ja Taivānam ir taisnība un latviska Latvija jau ir kā apdzisušas zvaigznes gaisma - kas latviešiem paliek pāri, ar ko dzīvot?

palīst apakšā zem kāda lielāka etnosa. Krieviem, vāciešiem, īriem, zviedriem vai ebrejiem. Laikam tiem ir vislielākās izredzes ieraudzīt savās ruindās papildus knapi vienu miljonu beznacionālās massas.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:36:24
Merlins
Vai tā tiešām ir, vai te vēlamais tiek uzdots par esošo?
Varbūt līdzības ir vairāk mūžam apdalīto mentalitātē?
masiks [212.93.96.2]
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:41:02
Trilobīte
bet kādam taču IR jāpalien apakšā! Kam tad demonstrēsi to skapja ārā mešanu? Paši sev, ij pēc tam paši rakstīs no jauna, tās pašas peršiņas? tādā gadījumā būs jālien apakšā trako namam....
Aivars
# Iesūtīts: 2010.06.03 12:41:22
Trilobīte
Nu vecais Jeremijs jau arī vaidu dziesmas mācēja dziedāt. I klasiķis skaitās. Bet, kā tu redzi, no kurienes ir tā kompleksainā latvietība?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 17 , pavisam kopa bijuši: 1440