atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Par Gen 3:14-15 Svētība vai lāsts?
Noasveidīgais
Iesūtīts: 2007.05.22 10:51:49
Vēl viens teoloģisks diskusiju temats, kas tiek bieži piesaukts.
1. Mozus 3. nodaļā lasām Dieva sacīto čūskai:
"Tādēļ, ka tu to esi darījusi, tu esi nolādēta visu lopu un lauku zvēru vidū! Uz sava vēdera tev būs līst un pīšļus ēst visas tavas mūža dienas. Un Es celšu ienaidu starp tevi un sievu, tavu dzimumu un sievas dzimumu. Tas tev sadragās galvu, bet tu viņam iekodīsi papēdī." (1. Moz. 3:14-15)

Tradicionāli 15. pants ir ticis saprasts kā "protoevaņģēlijs", pirmā vieta, kurā Dievs apsola cilvēkiem pestīšanu, sūtot pasaulē Kristu, dzimušu no Jaunavas Marijas - Sievas - kurš satrieks Čūskai galvu, bet pats cietīs krusta nāvi (čūska iekodīs papēdī).

Tomēr nesen dzirdēju ideju, ka šīs Rakstu vietas konteksts ir Dieva sacītie lāsta vārdi. Un lāsta būtība esot tajā, ka cilvēks (sievas dzimums) cenšas iznīcināt ļaunumu (satriekt tam galvu), bet rezultātā čūskas inde ienāk viņā pašā.

Kaut kas man šajā interpretācijā nepatīk. Bet kaut kas liekas ļoti sakarīgs...
. 1 . 2 . 3 . >>
AutorsZiņas teksts
Noasveidīgais
# Labojis Noasveidīgais: 2007.05.22 10:52:25
Vai tiešām tā dažkārt nav, ka mēs, cīnīdamies ar ļaunumu, ienīsdami to, kas liekas slikts, paši kļūstam vēl ļaunākas indes pilni?
Pamats šādai eksegēzei ir tas, ka "iekošana papēdī" notiek pēc tam, kad tiek sadragāta galva.
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.05.22 11:11:53
Manuprāt šī rakstu vieta atverās tad, kad mēs Rakstus lasām kā to arī mūsu Baznīca vienmēr ir mācījusi - Kristoloģiski. Īstenībā jebkurš Dieva Lāsts, ko viņš ir izteicis vienmēr ir šī demarkācijas līnija. Dievs ar likumu ir novilcis līniju starp labo un ļauno. Dievs nolādot ļauno īstenībā paaugstina labo. Tādējādi pat akmenī kaltajā bauslībā mēs varam ieraudzīt evanģēlija vēsti, tikai mums ir jāveic "negatīva" filmiņas expozīcija. Kad Dievs pasaka, ka "nav pareizi nogalināt", viņš ar to pasaka, ka dzīvība tas ir pareizi un labi.
Tamdēļ arī šo rakstu vietu interprtējot kā TIKAI lāstu, tiek pasludināts evanģēlijs... cilvēks nekad nespēs uzvarēt ļauno pats nekļūdams ļauns, no tā izriet, ka uzvara pār ļauno nāks ne no cilvēka...
Protams, es apzinos, ka es šeit dzenu visai slidenu teoloģiju, bet ja mēs neredzēsim Dieva Vārdā Kristu, tad manuprāt ir lielāks risks kļūdīties ekseģēzē, nekā, ja mēs Kristu ieraugām arī Pāvila padomā Timotejam - dzert vīnu vēdera nebūšanās.
Un lūdzu neapsūdzēt mani bauslības un evanģēlija jaukšanā Protams, ka Evanģēliju nevar atrast, kāmēr tas nav pasludināts. Bet kad to pasludina, to var ieraudzīt ikkatrā saullēktā.
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.22 11:29:52
Atkal trāpīts, Mulder!
Jā, tas ir arī protoevaņģēlijs. Tas, ka cilvēks nespēs tikt ar ļaunumu galā saviem spēkiem, nozīmē, ka vienīgi Dievs var cilvēkam palīdzēt.

Ļaunais tiek uzvarēts, nevis satriecot kādam galvu, bet pagriežot otru vaigu. Mēs, grēcinieki, tā nespējam domāt un dzīvot. Bet, kas cilvēkam liekas neiespējami, tas Dievam iespējams!
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.22 13:15:05
Vienkārši man liekas nepamatoti, ka uz šīs Rakstu vietas ceļ kaut kādus marioloģiskus secinājumus. Beigās sanāk, ka Marija atbildīga par mūsu pestīšanu!
Mariju pielūdz tie, kuru teoloģijā Jēzus kļuvis pārāk bargs un ciets. Marija ir žēlastības surogāts (tehniskā nozīmē, proti, aizvietotājs). Pasniegt kādu cilvēku žēlsirdīgāku un pieejamāku par Dievu, ir zaimojoši. Domāju, ka Marija pati tam būtu pretojusies.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.22 23:44:01
Padomā, kas ir lāsts pēc savas būtības?
Lāsts nekad neskar, ja cilvēks ir taisns un rīkojas godīgi attiecībā pret visiem...
Dievs ir tas, kurš lāstus piepilda vai nepiepilda... Un patiesībā tas, kurš lāstu izsaka, to nerada, bet "aktivizē" esošas lietas.
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.23 22:20:35
Jautājums ir par to, vai pasludināta tiek Kristus uzvara jeb cilvēka dabas vājums. Ļoti nozīmīgs temats, no kura izpratnes daudzas lietas ir atkarīgas - tai skaitā mūsu savstarpējo attiecību modeļi. Jo tieši šajā jomā mēs, labu gribēdami, izdarām daudz ļauna.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.05.23 22:45:09
Jā, protams daudz ļauna... bet topā pēdējā nedēļā galvā skan 401 dziesma no dziesmu grāmatas un tur ir vārdi: visu ļaunu liec par labu griezt...
sliktas lietas notiek.. un ļaunums ir pasaulē, bet visas lietas kristietim kuras notiek, tās notiek uz labu... pat ja pirmajā brīdī liekas viss galīgi garām... ir jāturpina turēt ticība Kristum, kas ir Dieva dāvana!
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.23 22:48:25
Visas lietas kristietim tiešām nāk par labu, bet ne visas lietas, kuras kristietis dara, nāk par labu pasaulei...
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.05.23 22:54:26
piemēram?

mans piemērs, gan ne par lāstu, bet dusmām:
1)bet palasot 4 psalmu kur rakstīts .. dusmojiet, bet negrēkojiet... " tātad dusmoties ir grēks, bet tomēr ir dusmas, kuras nav grēks!
ļauna lieta +labi izmantota = svētīga
2) tāpat kā mel paši par sevi ir ļauni ...
meli kuri aizsargā otru un nevienam nenodarapāri ir labi!piemēram Ābrahams meloja, ka Sāra ir viņa māsa...

vai es kļūdos?
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.24 10:19:06
Ābrahāma meli attiecībā pret Sāru lika viņai kļūt par faraona sievu.
Tie bija ļoti neģēlīgi meli, lai pasargātu savu ādu.

Visvairāk Gen. 3:15 lāsts piepildās tur, kur cilvēki izprot par savu pienākumu "satriekt čūskai galvu", un rezultātā satriec sava tuvākā dzīvi un dzīvību... Tādi nepamana, ka paši kļuvuši par to, pret ko cīnās. Un tas nevienam nenāk par labu.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.24 10:40:03
kaut... un taa saakaas greeku attaisnoshana... paarlasi ka nu veelreiz Dziivnieku Fermu.
Tas kas domaats ceturtajaa psalmaa, to labi paskaidro visa Ijaba Graamata. Tur Ijabs dusmojaas un striideejaas ar Dievu, bet shii "neapgreekoshanaas" ir greeks pret Sveeto Garu, ka tu savaas dusmaas Dievu nolaadi un zaimo... vot tas ir tas biistamais!
diletants
# Labojis diletants: 2007.05.24 10:56:01
Ābrahama meli šajā situācijā bija līdzeklis, lai izdzīvotu. Pārāk sarežģīti , lai tā viennozīmīgi vērtētu- neģēlīgi utt. Kā Īzaks varētu piedzimt, ja Ābrahams būtu nogalināts? Diez vai šādā brīdī kāds īpaši diplomātiski būtu rīkojies- pārrunas, situācijas izvērtēšana utt. Nav tā , ka šie meli nevienam nenodara pāri, bet saukt tos par neģēlīgiem...cilvēki vēl daudz neģēlīgāk spēj samelot pat ja nav sava āda jāglābj, bet lai veidotu savu tēlu, kādu materiālu labumu iegūtu, uzvarētu utt.
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:05:52
Faraona attieksme pēc tam, kad viņš uzzina par Abrahāma meliem, liecina, ka scenārijs varēja būt pavisam citāds.
Piespiest pārkāpt laulību, kļūt par divu vīru sievu - tas nenozīmē nodarīt pāri?
Balss
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:13:42
Bet Ābrahams jau iepriekš nevarēja zināt, ka faraonam būs tam laikmetam tik neraksturīga attieksme... Protams, nez vai tas attaisno viņa melus, bet mēs jau neesam iecelti par Ābrahāma tiesnešiem.
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:15:05
Labi. Pierunājāt. Abrahāms darīja pareizi, ka meloja...
Balss
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:17:31
NoasveidīgaisNebūt nē! Es tikai domāju, ka šī bija grūta situācija, kurā viņam bija jāizšķiras par varbūtēju nāvi, un viņš notrusīja ... un samelojās kā puišelis, lai glābtu savu ādu.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:22:06
Balss! Neviens jau nesaka, ka greeks tamdeelj kljuva par ko labu. Dievs to veersa par labu, sachinjiija un viss bij kedaas. Greeks jau taapat ir greeks... un shajaa samaitaatajaa pasaulee dazhkaart ir situaacijas kad nevar negreekot, tad nekas cits neatliek kaa greekot un paljauties uz Kristu, kas tevi turees!
Kas raksturiigi shajaa (un ne tikai) gadiijumaa, Raksti mums raada dziivus iistus cilveekus. Ka Dievs caur iistiem dziiviem greeciigiem cilveekiem ir darbojies un nesis savu apsoliijumu un galu galaa Dievs arii nestaav malaa... vinjsh beigaas uznjemaas uz seviim visu greeku nastu, lai arii vinjam tas nebij jaadara.
Taadeejaadi arii ticamiiba Rakstiem tiek palieinaata, jo raksti nemeegjina muusu ticiibas teevus raadiit gaishaakaa paskataa nekaa vinji bij iisteniibaa... un tomeer pie vinjiem paraadaas Dieva zheelastiiba, ka Dievs arii ar taadiem greeka maisiem un zhuupaam (Noas) darbojas un panaak savu!
Kārlis sj
# Iesūtīts: 2007.05.24 11:55:19
Es Gen 3,14-15 nesaprotu un nekaadu sev skaidru interpretaaciju veel neesmu dzirdeejis. Ja ne burtiski, tad varbuut tur tiek tematizeeta cilveeka ciinja ar tieksmeem? Tas par to protoevanjgjeeliju jau ir dikti simpaatiski, bet mani iipashi nepaarliecina. Noasveidigaa nesen dzirdeetaa interpretaacija man ir tuvaaka, ja arii neesmu dross, vai chuusku ar ljaunumu var taa vienkaarshi identificeet.
Balss
# Iesūtīts: 2007.05.24 12:00:45
Kārlis sj neesmu dross, vai chuusku ar ljaunumu var taa vienkaarshi identificeet. Esmu mēma!!!!!!!!!!!
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.24 12:03:40
Balss...
Esiet gudri kā čūskas, bet bez viltus kā baloži...
Čūska daudzām tautām ir gudrības simbols.
Gen. 3. nenosauc čūsku par sātanu - tā ir vēlākā interpretācija (pašos Rakstos, protams, un tomēr - vēlāka).
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 106 , pavisam kopa bijuši: 34198